Rättvisa och likvärdiga betyg - ¿Una posibilidad? På vilket sätt går det att ha en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens formulering av uppnåendemålen?

1258 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Vårt syfte var att undersöka huruvida det går att ha en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens formulering av uppnåendemålen i den nationella kursplanen för moderna språk. Vidare ville vi undersöka hur den av Skolverket förväntade lokala planeringen av den nationella kursplanen ser ut och vilka strategier lärarna använder sig av för att säkerställa en likvärdig bedömning i ämnet spanska. Dagens formulering av uppnåendemålen i moderna språk ger ett stort utrymme för tolkning. Tanken är att formuleringarna ska ge utrymme för att lokalt kunna planera och anpassa undervisningen utifrån de lokala förutsättningarna. Ur ett likvärdighetsperspektiv uppstår dock problemet, som vi såg det, just vid tolkningen av målen. Vi frågade oss hur en likvärdig bedömning ska kunna existera med olika tillvägagångssätt och med uppnåendemål som ger utrymme för subjektiva tolkningar. Metod Vi använde oss av två metoder - dokumentanalys och intervjuer. Vår dokumentanalys bestod av elva lokala planeringar av kursplanen i moderna språk. Vi analyserade var och en av dem för att se huruvida de följer uppnåendemålen i kursplanen och jämfört planeringarna sinsemellan. Vi valde att utgå från Skolverkets Allmänna Råd för att se om de lokala planeringarna stämde överens med förväntningarna på hur arbetet på lokal nivå ska bedrivas. För att förstå hur lärarna resonerade kring ämnet och ta reda på vilka strategier de använde sig av gjorde vi fyra intervjuer. Resultat Vårt resultat visade att så som uppnåendemålen ser ut idag skulle man kunna närma sig en likvärdig bedömning om det fanns praktiska förutsättningar. Den främsta nyckeln för att nå dit är genom samarbete, vilket brister ute i verksamheterna. Problemet med formuleringarna är, enligt oss, att en subjektiv tolkning av målen risk...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Rättvisa och likvärdiga betyg - ¿Una posibilidad? På vilket sätt går det att ha en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens formulering av uppnåendemålen?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Rättvisa och likvärdiga betyg - ¿Una posibilidad? På vilket sätt går det att ha en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens formulering av uppnåendemålen?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14719 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×