Möjligheter och hinder vid implementering av StegVis 1 : En enkätundersökning riktad till StegVis-utbildade pedagoger i förskolan/skolan i norra Örebro län

1384 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Forskningen kring implementeringsprocesser inom folkhälsoområdet ärfortfarande relativt begränsad. Implementering handlar om att få en ny metod eller ett nyttprogram att användas i ordinarie verksamhet som en ordinarie metod. Betydelsen avimplementering är att förverkliga och genomföra, men också att det som görs får den verkanoch den effekt som avses och önskas. För att slutresultatet av en ny metod ska bli bra är det avstörsta vikt att implementeringen fungerar. Det spelar ingen roll hur väl fungerande metodenär, om den inte lyckas förankras i verksamheten. Syfte: Syftet med studien var att undersökamöjligheter och hinder vid implementering av ett program för socialt och emotionellt lärande,StegVis, bland barn i åldrarna fyra till sex år i förskolan/skolan. Metod: På uppdrag avfolkhälsoteamet i norra Örebro län genomfördes en utvärdering av implementeringen avprogrammet i de fyra kommunerna Lindesberg, Nora, Hällefors och Ljusnarsberg.Undersökningen riktade sig till samtliga pedagoger i dessa fyra kommuner som fullföljtutbildningen i StegVis 1, sammantaget 182 stycken. Eftersom önskan var att nå ett större antalpedagoger valdes en kvantitativ metod med kvalitativa inslag. Datainsamling skedde genompostenkäter. Insamlad data analyserades med hjälp av statistikprogrammet SPSS och denkvalitativa analysmetoden meningskoncentrering. Resultat: Totalt var svarsfrekvensen 37 %vilket innebar en för låg svarsfrekvens för generalisering av resultatet. 72 % avrespondenterna arbetade på en förskola/skola som vid svarstillfället använde sig av StegVis 1i verksamheten. Sammantaget hade ungefär 90 % av respondenterna arbetat på enförskola/skola som vid något tillfälle sedan fullföljd utbildning hade använt sig av StegVis 1 iverksamheten. Av de respondenter som deltagit i undersökningen var majoriteten nöjd medStegVis som program. De flesta angav att det praktiska införandet har fungerat bra ochprogramföljsamheten var relativt hög med några få undantag. Faktorer som möjliggjortimplementeringen av StegVis 1 är behov av socialt och emotionellt lärande, positiva attityder,stöd från ledning, synliga effekter av programmet, tillgång till lokaler, flexibilitet samtbestämda tider för utförande. Faktorer som visat sig hindra implementeringen av StegVis 1 ärproblem med gruppsammansättning, brist på stöd från kollegor, brist på tid till planering ochutförande samt lokalbrist. Diskussion/slutsatser: Resultatet har kopplats till tidigare forskningoch de tendenser som iakttagits stämmer väl överens med tidigare teorier och modeller.StegVis indikeras vara relevant som program då behovet av socialt och emotionellt lärande iförskolan/skolan verkar finnas, vilket i ett inledningsskede möjliggör implementeringsprocessen.Vidare tenderar andra underlättande implementeringsfaktorer vara olika viktigaberoende på var i implementeringsprocessen programmet befinner sig. Programföljsamhetenär överlag god, men hade antagligen gynnats av tydligare mål och riktlinjer för programmet ide olika verksamheterna. En uppföljnings-, utbytesträff hade kunnat vara värdefull för attunderlätta utvecklingen av goda färdigheter i programmet hos pedagogerna. Framtidaforskning: Ett förslag...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Möjligheter och hinder vid implementering av StegVis 1 : En enkätundersökning riktad till StegVis-utbildade pedagoger i förskolan/skolan i norra Örebro län

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Möjligheter och hinder vid implementering av StegVis 1 : En enkätundersökning riktad till StegVis-utbildade pedagoger i förskolan/skolan i norra Örebro län
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14799 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×