If you can't beat them, join them : En studie av airline franchising och dess utveckling i Europa

1 röster
929 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Airline franchising var ett otänkbart begrepp för bara några år sedan. Avregleringen i Europa har haft en avsevärd betydelse för branschens utveckling där flygbolagen prövat olika strategier för att tampas med de konkurrenssituationer som har uppstått. En av de mindre kända och mer djupgående strategiska lösningar som förekommit bland stora flygbolag i Europa har varit franchising. Syftet med studien är att kartlägga och analysera airline franchising ur ett europeiskt perspektiv och undersöka vilka orsaker som ligger bakom dess utveckling samt skapa en prognos för utvecklingen av airline franchising i Europa. Studien antar en hermeneutisk ansats och utförs genom en omfattande litteraturstudie samt sex personliga intervjuer med företrädare från myndigheter, flygbolag och andra intressenter. Undersökningen omfattar även en studie av British Airways och Iberias franchisesystem. Resultaten visar att de undersökta faktorerna påverkar airline franchisings uppkomst på olika sätt, faktorerna är: Avreglering, Reglering, Lönsamhet, Kostnader, Matarflyg, Samarbeten, Konkurrens, Kunder, Varumärke/Image, Infrastruktur och Teknologi/Internet. Tre olika slags airline franchising som används vid olika tillfällen och som överlappar varandra kan urskiljas till regional-franchise, matar-franchise och internationell-franchise. Franchising verkar vara en effektiv strategi för flygbolag för att värja sig mot flygbranschens konkurrenskrafter. Detta gäller särskilt stora flygbolag som matar trafik från destinationer som de själva inte kan trafikera kostnadseffektivt, samt för att öka sin varumärkes- och marknadsnärvaro till destinationer och marknader de annars inte skulle kunna trafikera. Franchisetagarna lyckas att operera med lönsamhet på dessa destinationer. Studien visar att det sammanlagt existerar många faktorer som teoretiskt talar för en positiv utveckling av airline franchising. Nyckeln för franchiseföretagen är att ta reda på hur de ska hantera dessa på ett bra sätt. En av anledningarna till att strategin är föga spridd kan grunda sig i osäkerheten kring branschens utveckling och vilken position ett visst flygbolag ska anta på marknaden. Eftersom franchising är en jämförelsevis mycket ingående samarbetsform som avtalas för längre tidsperioder har ofta andra strategier fått företräde framför franchising. Iberia och British Airways är sedan länge etablerade flygbolag, även franchisetagarna har generellt sett haft mångårig stark lokal förankring och kännedom. Franchising har egenskaper som visat sig vara effektiva för de traditionella flygbolagen att konkurrera med de växande lågkostnadsbolagen. Särskilt uppstår en stor potential för utvecklingen av airline franchising då många stora flygbolag idag lämnar sina regionala eller olönsamma marknader och linjer till förmån för interkontinental trafik, samt då flygbolagen tenderar att minska antalet flygplanstyper i sin flotta vilket begränsar utbudet av trafikerade ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: If you can't beat them, join them : En studie av airline franchising och dess utveckling i Europa

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   If you can't beat them, join them : En studie av airline franchising och dess utveckling i Europa
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14853 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×