IT används idag flitigt inom offentlig sjukvård. Detta innebär dock inte att man använder IT
till sin fulla potential för att skapa nytta inom verksamheten. I sjukvården lyfter man fram
detta problem under den så kallade produktivitetsparadoxen, som ställer frågan varför
tidigare omfattande investeringar i IT till synes inte genererat de produktivitetsökningar
som man ursprungligen hade förväntat sig. Utvecklingsarbete pågår för närvarande med
mål om att förbättra kvalitet och effektivitet i den offentliga sjukvårdens processer fram till
2010. Detta visar tydliga tecken på ett behov av att implementera IT effektivt så att man
kan öka verksamhetens produktivitet.
Syftet med den här studien var därmed att ge en inblick i offentlig sjukvård för att ta reda
på hur väl man lyckats implementera IT-relaterade förändringar och innovationer samt
vilka utmaningar som finns. Fokus riktades på att finna belägg för existensen av eventuella
assimilationsgap och deras implikationer inom verksamheten. Studien är deduktiv
eftersom förankringar gjorts i tidigare teorier och behandlas genom en deskriptiv ansats
med syfte att beskriva individuella uppfattningar kring implementeringen av IT inom
verksamheten. Studiens primärdata har samlats in genom kvalitativa intervjuer med totalt
fem respondenter. Intervjuobjekten har haft varierande arbetsuppgifter som verksamhetsutvecklare,
enhetschef, IT-samordnare, supporttekniker och affärsanalytiker. För att stärka
validiteten i studien användes dessutom en privat organisation som kontrollgrupp för att
finna möjliga skillnader i implementeringen av IT. Följaktligen utfördes inga beräkningar för
att påvisa existensen av eventuella assimilationsgap inom offentlig sjukvård.
Studiens resultat demonstrerar att IT inte används till sin fulla potential för att skapa nytta
inom verksamheten. Orsakerna till detta är främst kunskapsbarriärer och det aktuella
organisationsklimatet som begränsar framgångsrika IT-implementeringar. Detta påvisar en
tydlig diskrepans mellan anskaffande och implementering av IT inom verksamheten.
Spridningen av IT förblir därmed bristfällig inom offentlig sjukvård eftersom den politiska
styrelsen misslyckas med att forma en flexibel organisation som uppfattar IT som ett
hjälpmedel i det dagliga arbetet. Förändring förankras inte som ett positivt koncept i den
offentliga sjukvårdens organisationskultur för att effektivt kunna ...