Invandrarbarns möte med svensk skolkontext – ur lärarperspektiv

1833 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I dagens Sverige har många barn på våra skolor en flerspråkig och mångkulturell bakgrund. På en del skolor i invandrartäta områden finns det få barn med svenskfödda föräldrar. Denna uppsats granskar utbildningsvillkoren i ett socialt och etniskt segregerat område. Syftet med denna undersökning är att utveckla kunskap om invandrarbarns möte med den svenska skolkontexten ur ett lärarperspektiv. Följande frågor ställdes: Hur ser utbildningskontexten ut för invandrarbarn i en invandrartät skola, och vilka konsekvenser får denna kontext för barnens kunskapsutveckling? Rektor och fem lärare intervjuades med hjälp av en semistrukturerad intervjumanual. Kvalitativa intervjuer genomfördes vid en och samma skola i södra Sverige, där 80-85 procent av eleverna har ett annat modersmål än det svenska. En av lärarna undervisade i förberedelseklasserna. Vid tolkning av resultatet användes Bronfenbrenners ekologiska utvecklingsteori som visar att utvecklingsprocessen påverkas av relationer i och mellan olika miljöuppsättningarna, men även av de större sociala sammanhang som dessa ingår i. Barn influeras av familj, kamrater och skola men de påverkas också indirekt av politiska beslut. Tolkningen bygger på hermeneutisk ansats med pendling mellan helhet och delar. Resultatet visar att på makronivå bestäms att svenska lagar, normer och värderingar ska vara rådande i skolkontexten. Detta får till följd att elevernas kunskapsinhämtande sker på ett främmande språk. På exonivå införlivas medias negativa syn på skola och område hos eleverna, vars självbild sjunker och lärarna gör allt för att bygga upp den igen. På mesonivå kompliceras föräldrakontakten mellan hem och skola av att tolk får anlitas. På mikronivå i förberedelseklasser läggs grunden till barnens fortsatta skolgång. Alla elever i de vanliga klasserna språktestas och de som behöver mest stöd får det. Barnens identiteter som klasskamrater är viktigare än ursprung, som bara kommer fram vid konflikter. Resultatet jämförs med tidigare forskning och det vis...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Invandrarbarns möte med svensk skolkontext – ur lärarperspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Invandrarbarns möte med svensk skolkontext – ur lärarperspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14943 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×