Konflikthantering bland förskolebarn.- En studie i hur man kan arbeta med "Nonviolent Communication" i form av dockteater.

1684 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: I dagens samhälle kommer man ofta i kontakt med konflikter av olika slag, något vi bland annat upplevt under vår verksamhetsförlagda utbildning. Vi har sett hur kommunikationen brister och meningsskiljaktigheter uppstår, något som kan sluta i olösta konflikter mellan elever. Den slutsatsen leder till frågan vilka metoder man kan använda i det konkreta, vardagliga arbetet i förskolan för att förebygga och åtgärda konflikter. Syfte: Studiens övergripande syfte är att undersöka hur man som lärare kan arbeta med konflikthantering i förskolan. Vi har därför valt att undersöka om Nonviolent Communication (NVC), en modell för konflikthantering som utvecklats av forskaren Marshall B Rosenberg kan fungera i praktiken. Närmare bestämt handlar det om att studera om det med hjälp av dockteater går att kommunicera Rosenbergs idéer om hur konflikter kan uppstå respektive lösas. Metod och material: Uppsatsen bygger på litteraturstudier och gruppintervjuer. Resultat: Undersökningen resulterade i att vi fann dockteater som en mycket bra pedagogisk metod för att kommunicera NVC:s idéer med barn i åldern 5-7 år. Vi insåg att NVC kräver tid. Trots det kunde vi av svaren från barnen se att de uppfattat skillnaderna i varg- respektive giraffspråket, det vill säga att de förstod sambandet mellan att använda sig av empatiskt kommunikation kontra aggressiv kommunikation. Barnen i undersökningen förstod även vilka konsekvenser varg- respektive giraffspråk kan ge. Vi upplevde att dockteater var en väldigt bra metod för att gestalta en aktuell konflikt. Betydelse för läraryrket: Vi har kunnat finna stöd i undersökningen för att man kan använda NVC som ett redskap vid konflikthanteringar så att alla berörda parters behov blir tillgodosedda. Vi menar att det är av st...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Konflikthantering bland förskolebarn.- En studie i hur man kan arbeta med "Nonviolent Communication" i form av dockteater.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Konflikthantering bland förskolebarn.- En studie i hur man kan arbeta med "Nonviolent Communication" i form av dockteater.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14957 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×