För biltillverkare är det idag viktigt att de så kallade
kombinationsinstrumentens utstrålning och utseende upplevs på rätt sätt av
föraren. Kombinationsinstrumentet är den enhet av instrumentpanelen som
omfattar hastighetsmätare, varvräknare, bränslemätare m.m. På grund
av den snabba tekniska utvecklingen av elektronisk utrustning är bilföraren
omgiven av ett stort antal informationskällor. Det finns ett behov att
identifiera hur denna information upplevs av föraren, både med hänseende på
funktion och på attraktivitet. För att öka förståelsen hur informationen
upplevs utseendemässigt har en undersökning utförts på Luleå
tekniska universitet i samarbete med Volvo personvagnar. Denna studie har
fokuserat på framtagandet av en metod för att mäta folks upplevelser av
utseende och attraktivitet.
Eye-tracking, som använts i detta försök, är en teknik för att mäta
ögonpositioner. Med hjälp av denna kan man bland annat ta reda på hur länge
objekt betraktas, var i bilden folk ser och vilken ordning saker ses på.
24 personer har ingått i ett försök där olika kombinationsinstruments
utseende har utvärderats. Testpersonerna har betraktat olika
kombinationsinstrument, från enkel till komplex uppbyggnad samt olika toner
av färg, allt under överseende av en eye-trackingutrustning.
Testpersonerna har varit uppdelade i olika grupper som betraktat olika
bilder och bilder i annan ordningsföljd. Då tidigare forskning visat på att
eye-tracking inte ensamt kan användas för utvärdering av design har en metod
utarbetats som utnyttjar eye-tracking tillsammans med metoderna SMB och PSA.
Upptäckter i detta arbete innefattar bland annat att: det finns inget
linjärt samband mellan tiden som en bild betraktas och hur snygg den
upplevs, men däremot finns tendenser till ett icke-linjärt samband där
bilder som får ett betyg i mitten av skalan betraktas lång tid. Det har
med hjälp av eye-trackingen också upptäckts att det finns två olika sätt att
betrakta objekt: antingen betraktar man det man tycker är snyggt längre tid
eller så betraktar man det som upplevs fult längre tid. Problem med
samverkan mellan eye-tracking och SMB har också upptäckts, då testpersoner
betraktar samma bild under en lång tid eller ett flertal gånger lär sig
personerna hur bilden ser ut och data från eye-tracki...