Utveckling av eye-tracking baserad metod för mätning av bilinstrumenteringars attraktivitet

926 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
För biltillverkare är det idag viktigt att de så kallade kombinationsinstrumentens utstrålning och utseende upplevs på rätt sätt av föraren. Kombinationsinstrumentet är den enhet av instrumentpanelen som omfattar hastighetsmätare, varvräknare, bränslemätare m.m. På grund av den snabba tekniska utvecklingen av elektronisk utrustning är bilföraren omgiven av ett stort antal informationskällor. Det finns ett behov att identifiera hur denna information upplevs av föraren, både med hänseende på funktion och på attraktivitet. För att öka förståelsen hur informationen upplevs utseendemässigt har en undersökning utförts på Luleå tekniska universitet i samarbete med Volvo personvagnar. Denna studie har fokuserat på framtagandet av en metod för att mäta folks upplevelser av utseende och attraktivitet. Eye-tracking, som använts i detta försök, är en teknik för att mäta ögonpositioner. Med hjälp av denna kan man bland annat ta reda på hur länge objekt betraktas, var i bilden folk ser och vilken ordning saker ses på. 24 personer har ingått i ett försök där olika kombinationsinstruments utseende har utvärderats. Testpersonerna har betraktat olika kombinationsinstrument, från enkel till komplex uppbyggnad samt olika toner av färg, allt under överseende av en eye-trackingutrustning. Testpersonerna har varit uppdelade i olika grupper som betraktat olika bilder och bilder i annan ordningsföljd. Då tidigare forskning visat på att eye-tracking inte ensamt kan användas för utvärdering av design har en metod utarbetats som utnyttjar eye-tracking tillsammans med metoderna SMB och PSA. Upptäckter i detta arbete innefattar bland annat att: det finns inget linjärt samband mellan tiden som en bild betraktas och hur snygg den upplevs, men däremot finns tendenser till ett icke-linjärt samband där bilder som får ett betyg i mitten av skalan betraktas lång tid. Det har med hjälp av eye-trackingen också upptäckts att det finns två olika sätt att betrakta objekt: antingen betraktar man det man tycker är snyggt längre tid eller så betraktar man det som upplevs fult längre tid. Problem med samverkan mellan eye-tracking och SMB har också upptäckts, då testpersoner betraktar samma bild under en lång tid eller ett flertal gånger lär sig personerna hur bilden ser ut och data från eye-tracki...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Utveckling av eye-tracking baserad metod för mätning av bilinstrumenteringars attraktivitet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Utveckling av eye-tracking baserad metod för mätning av bilinstrumenteringars attraktivitet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15284 [2024-05-08]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×