Stockholmsförsöket: förhoppningen om en bättre stadsmiljö

1207 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Den 3/1-2006 inleddes försöket med trängselskatter i Stockhomlsstad. Målet är att reducera innerstadens morgon- och eftermiddagstrafik med 10?15% och samtidigt öka nyttjandet av kollektivtrafiken, så att framkomligheten ökar för bussar, varutransporter och bilar. Försöket bekostas av staten och investeringskostnaderna beräknas uppgå till 3.8 miljarder kronor, budgeten ska täcka kostnaden för tekniskt system, utökad kollektivtrafik, förbättrat väg och gatunät samt information. Uppsatsens syfte är därför att dels beskriva trängselskattens effekt på kommuninvånarnas resvanor till och från innerstaden, samt ta reda på om det är rättmätigt att staten begränsar fordonstrafiken enligt John Rawls och Robert Nozicks syn på statligt ingripande. För att besvara uppsatsens syfte har följande frågor valts: På vilket sätt medverkar biltrafiken till att försämra innerstadens miljö? Hur ska systemet utformas för att medborgarna ska acceptera trängselskatten? På vilket sätt har individens sociala och ekonomiska situation förändrats efter införandet av trängselskatter? Hur har kommuninvånarnas resvanor förändrats efter försökets första fyra månader? Vilka framtidsutsikter har försöket? Biltrafiken är det största hotet mot Stockhomlsstads miljö, då den både släpper ut kväveoxider och frigör inandningsbara partiklar (PM 10). Dessa utsläpp orsakar andningssjukdomar och uppemot 100 nya cancerfall per år. Luftföroreningarna förorsakar även skador på stenbyggnader och kulturminnen. Trafikintensiteten är även ett stort bullerproblem, i flertalet bostäder är bullret så högt att det inte ens går att föra ett normalt samtal. För att medborgarna ska acceptera trängselskatten måste systemet noggrant testas under en längre period, så att det med säkerhet går att utröna några eventuella diskriminerande och miljöfarliga faktorer i systemets utbyggnad. Trängselskatten får inte medföra allt för stora påfrestningar för den enskilde individen eller samhället i övrigt. Medborgarna ska i en folkomröstning få tillkännage sin syn på projektet innan ett definitivt beslut fattas rörande trängselskattens framtid. Införandet av trängselskatter har resulterat i stigande körkostnader för de boende i innerstaden som ofta kör bil. Högutbildade män med god inkomst drabbas mer av kostnadsökningen på grund av att de kör mer bil än kvinnorna: höginkomsttagarnas kostnader beräknas också stiga för att de är mer benägna att betala en avgift för att snabbt och smidigt ta sig fram i staden. Samtidigt är höginkomsttagarna den socialgrupp som till störst del upphör med sitt bilkörande, beroende på att dess ekonomi gör det möjligt att välja andra färdmedel. Försökets stora vinnare rent ekonomiskt är studerande och arbetslösa som nyttjar kollektivtrafiken flitigt, eftersom försökets intäkter ska återinvesteras i kollektivtrafiken. Trängselskatten har försämrat de handikappades sociala liv, särskilt för dem i behov av flera assistenter, då lagen om trängselskatter (SFS 2004:629) 6§ inte medger undantag från trängselavgift för mer än ett fordon. Spontana bil utflykter tillsammans med assistenterna kan alltså inte längre göras i samma utsträckning som tidigare. Försöket har också lockat människor till att begå kriminella handlingar såsom märkesförfalskning och stöld av registreringsnummer för att kunna komma undan beskattning. Det har också vuxit fram en marknad för hjälpmedel som lurar betalningsstationens kameror, så att bilisterna obehindrat kan trafikera innerstaden under avgiftstiden. Fordonstrafiken och trängseln minskade med 25% under försökets första månad jämfört med januari 2005. Därefter har trafiken och trängseln ökat med 1% varje månad, på grund av att nöjeskörningarna alltid ökar under våren. Trängseln har ökat till följd av att allt fler cyklister och fotgängare har börjat trafikera gatorna igen efter vintern. Omkring 6% av invånarna har ökat sitt resande med kollektivtrafiken sedan janu...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Stockholmsförsöket: förhoppningen om en bättre stadsmiljö

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Stockholmsförsöket: förhoppningen om en bättre stadsmiljö
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15285 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×