Detta examensarbete har utförts hos Volvo Personvagnar och handlar om ett
emissionsrelaterat problem som visar sig genom att emissionerna av kväveoxid
i bensindrivna bilar ökar vid längre testkörningar, utan att några yttre
parametrar ändrats. Problemet har främst observerats vid intern
emissionsprovning men kan leda till problem med certifiering av bilar på
fältet då emissionerna kan överstiga tillåtna nivåer. Den forskning som
utförts på Volvo visar att svavel i bensin kan ackumuleras i katalysatorn
och nedsätta dess förmåga att omvandla kväveoxider till ofarliga ämnen.
Målet med detta examensarbete har varit att finna vilka faktorer som styr
ackumulering av svavel i katalysatorn samt finna vilka faktorer som styr
regenerering av denna, och om möjligt även undersöka möjligheten att
regenerera katalysatorn under normal körning. Ett delmål har varit att finna
ett tillförlitligt sätt att förgifta katalysatorn. Arbetet består av en
litteraturstudie och en experimentell del.
Litteraturstudien visade att det publicerats en begränsad mängd
forskningsresultat inom området för bensinbilar, men desto mer för
dieseldrivna fordon. Katalysatorerna för dessa är i stor utsträckning lika
med avseende på sammansättning, och därför kan resultaten i dessa studier
även appliceras på bensinkatalysatorer. Litteraturstudien visade att de
faktorer som har störst inverkan på förgiftning och regenerering är
bränslets svavelinnehåll, temperatur i katalysatorn och
luft/bränsleförhållandet (lambda) i motorn. Det beslutades därför att det
experimentella arbetet skulle fokusera på dessa faktorer.
Det experimentella arbetet utfördes genom att ett testobjekt kördes i ett
provrum enligt bestämda förhållanden, med en förgiftningsfas med avsikt att
ackumulera svavel i katalysatorn, och en regenereringsfas med avsikt att få
svavlet att desorbera och på så sätt återfå full verkningsgrad. Resultatet
utvärderades genom mätning av svavelemissioner...