Påverkansfaktorer på nybilsförsäljning : En ekonometrisk modell för nybilsförsäljningen i USA

749 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Analyser och prognoser av företag och deras aktier utgår ofta från försäljningen för att så småningom nå fram till ett prognostiserat eller uppskattat värde. För att kunna göra goda prognoser måste man veta vilka makroekonomiska faktorer som påverkar försäljningen. Denna uppsats syftar till att med hjälp av en ekonometrisk modell undersöka vilka faktorer som påverkar försäljningen av nya bilar i USA. De data som används täcker perioden 1976-2004 och är på månadsbasis. Vidare görs en undersökning av huruvida säsongseffekter existerar i nybilsförsäljningen eller inte. Slutligen görs en mindre undersökning av spreaden i försäljningen, dvs differensen mellan analytikers prognoser och det faktiska utfallet, bland världens tolv största biltillverkare sett till marknadsvärde. Resultaten av undersökningen visar att variablerna real privat konsumtion av varaktiga varor, den 10-åriga obligationsräntan, arbetslösheten och S&P500-index är signifikanta i att förklara nybilsförsäljningen. Samtliga koefficienter uppvisar ”korrekt” tecken enligt ekonomisk teori. Efter att ha tagit hänsyn till autokorrelation av första och tolfte ordningen nås en justerad förklaringsgrad på 78,1%. Resultaten av undersökningen om säsongseffekter i nybilsförsäljningen visar att sådana existerar för tio av årets tolv månader. Den mest negativa effekten infaller när vi går från december till januari vilket till är kopplat till lägre konsumtion av varaktiga varor i januari. Den mest positiva effekten infaller när vi går från februari till mars. Undersökningen om spreadar i försäljningen, dvs differensen mellan analytikers prognoser och det faktiska utfallet, gav att den klart högsta spreaden återfinns hos Hyundai med en genomsnittlig spread på drygt 120% sett över åren 2001, 2003 och 2004. Detta skulle kunna förklaras av att Hyundai är en relativt ny aktör på världsmarknaden ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Påverkansfaktorer på nybilsförsäljning : En ekonometrisk modell för nybilsförsäljningen i USA

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Påverkansfaktorer på nybilsförsäljning : En ekonometrisk modell för nybilsförsäljningen i USA
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15300 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×