Brand confusion - ett existerande problem på en del av den svenska bilmarknaden?

741 visningar
uppladdat: 2003-06-04
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken. Brand confusion är ett begrepp som beskriver en problematik som uppkommer då företags kommunikation inte uppfattas på ett tydligt sätt av mottagaren. Det är kring denna problematik vår uppsats kretsar. Vi har undersökt huruvida företag på en utvald del av den svenska bilmarknaden agerar utifrån vad teorier och forskning säger vara lämpligt för att brand confusion inte ska uppkomma. Vi började vårt arbete med att identifiera ett problem gällande likartade reklamer som vi sedan konstaterade skulle kunna leda till brand confusion. Tidigare forskning har lyft fram möjliga orsaker till fenomentes uppkomst på marknaden i allmänhet. Utifrån dessa identifierade vi den teori vi anser delvis ligga som grund till dessa orsaker, vilken är positionerings-, differentierings-, corporate identity- samt marknadskommunikations-teori. Denna teori ledde oss vidare till de frågor som sedan legat till grund för undersökningen. Genom empiri och analys har vi besvarat dessa frågor, vilket ledde oss fram till ett konstaterande att risk för brand confusion finns på just vår undersökta marknad. Genom vårt arbete har vi även identifierat möjliga orsaker som kan ligga till grund för brand confusion på vår specifika marknad De omständigheter vi under vår undersökning identifierat som möjliga orsaker till att fenomenets uppkomst på vår marknad är faktorer som:  Bilar som produkt blir allt mer likriktad gällande prestation, design och funktion, vilket leder till svårigheter att differentiera sig utifrån dessa attribut.  Bristfällig kongruens mellan budskapen inom företaget, vilket kan leda till en otydlig profil.  Bristande insikt om vad som är unikt för sitt egna företag, vilket kan leda till svårigheter att lyfta fram ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Brand confusion - ett existerande problem på en del av den svenska bilmarknaden?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-06-04]   Brand confusion - ett existerande problem på en del av den svenska bilmarknaden?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15306 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×