Södra Segestrand är ett ny föreslagen stadsdel i centrala Svedala, alldeles
intill stationen och Sege å. Det är en stadsdel med blandade funktioner som
kan erbjuda bostäder, arbetsplatser, fritid, handel och skola. Stadsdelen
innehåller ca 520 nya lägenheter vilket förväntas ge drygt 1300 nya invånare.
Närhet till stationen ger goda förutsättningar för boende att miljövänligt
pendla med tåg till Köpenhamn, Malmö, Lund osv.
Området uppförs på ett idag befintligt industri- och verksamhetsområde;
Industriområde Syd. Det är ett område som började bebyggas under 1970-talet och
som består av ett 20-tal verksamheter fördelade på 5 större lagerbyggnader och
ett antal mindre förråd. Söder om området ligger Sege å och ett böljande
åkerlandskap. Den befintliga bebyggelsen på industriområde Syd föreslås att
totalt rivas.
Byggnation på området kan dock först bli verklighet om Svedala kommun väljer
att omlokalisera en rad störande verksamheter på det närbelägna industriområde
Nord. Verksamheterna utgörs främst av industrin Sandvik SRP, ett företag som
ännu idag bedriver sin verksamhet i byggnader från sent 1800-tal.
Förslaget tar sin utgångspunkt i det faktum att Svedala, sen slutet av
1800-talet, har växt i nordlig riktning och ”vänt ryggen” mot järnvägen i
söder. Orten förefaller idag nästan vara “inklämt” mellan stora barriärerna - E
65:an, väg 108 och järnvägen. Sedan början av 2000-talet bygger kommunen
bostäder på ett gammalt, numera nedlagt, tegelbruk i närheten av stationen. Det
är det första exemplet i Svedala där bebyggelsen tydligt bryter
järnvägsbarriären. Enligt fördjupningen av översiktsplanen från 1997 ska
Svedala fortsätta att växa i syd och syd-västlig riktning från järnvägen men
många av dessa utbyggnadsområden ligger i perifiera lägen från centrum och
pågatågsstationen. Bygger kommunen på dessa områden riskerar det att utarma och
försvaga Svedals centrum.
Genom Södra Segestrand löper tre dominerande stråk som bebyggelsen anpassas
efter. Längs med stråken, eller ”pulsådror”, rör sig i huvudsak de boende i
området. Stråken fungerar dessutom som länkar och möjliggör att viktiga
målpunkter som bebyggelsen vid Länsmansgatan, Aggarp och Tegelbruksområdet kan
knytas till Södra Segestrand.
Centralt placerat i området ligger Stationstorg Nord och Stationstorg Syd, de
viktigaste målpunkterna för Södra Segestrand såväl som för hela Svedala. Vid
stationstorg Syd anläggs en busscentral för regionbussar och torgen utformas
med pendlarparkering, både för bil och cykel. Vid torgen ska det även finnas
livsmedelsbutik och cafeér.
Gång- och cykeltrafikanter tar sig mellan torgen med hjälp av en ny, föreslagen
gång- och cykeltunnel. För biltrafiken finns en befintlig planskild korsning
vid Timmergatan som öppnade under hösten 2007.
Den övriga trafiken matas till Södra Segestrand via befintliga Ågatan som
behåller sin nuvarande sträckning. Inom området anläggs ett finmaskigt vägnät
där gång- och cykeltrafiken ska vara prioriterad. Hastigheten inom området bör
vara begränsad till 30 km/h. Med hjälp av vegetation och träd avgränsas
funktionsuppdelningen inom området. Bl a planteras ca 250 träd i arter som
lind, lönn, hagtorn och trädhassel.
I området ska det finnas goda möjligheter till rekreation och fritid. I
sydöstra delen av området anläggs dä...