När vi skriver detta examensarbete, år 2008, är debatten om miljön stor om hur konsumenten,företagen, staten etc. kan minska sin miljöpåverkan genom att jobba smartare. Inomföretagen bedrivs som bekant ett ständigt arbete med hur man kan reducera sina kostnader.Vi har valt att skriva om de möten i arbetslivet som kan hållas på distans, ett område somgår båda debatterna till mötes.Eftersom många mötesdeltagare (deltagare) idag flyger eller åker bil för att komma till ochfrån möten så genererar distansmöten fördelar som att det reducerar företagens kostnadersamtidigt som det ger en minskad miljöpåverkan. Vi har i vår studie närmare undersökt hurdistansmöten bedrivs idag inom de två företag som vi är verksamma inom, vilka policysoch verktyg som finns för att främja dessa och hur deltagarna själva ser på saken. Detta föratt få svar på de forskningsfrågor som vi gemensamt arbetat fram i samråd med vår handledare.Forskningsfrågorna är följande, Vilka skäl finns det till att hantera möten på distansjämfört med traditionella fysiska möten? Vilka typer av möten kan hanteras på distans? Hurkan effektiva och kvalitativa möten hållas på distans? Hur kan en organisation främja distansmöten?Vårt syfte är att undersöka om det finns några tydliga mönster angående vilka möten en organisationhanterar på distans och i så fall skapa en djupare förståelse för dessa och de riktlinjersom idag finns för distansmöten. Ett av våra mål är också att det material vi får framskall kunna fungera stödjande vid utformning av mötespolicys.Den metod som vi använt är triangulering där vår insamling av primärdata gjordes med totalt16 st intervjuer och en enkät där hela 146 av ca 400 respondenter svarade. Vi har ävenanvänt sekundärdata genom dokument såsom resepolicys och miljöpolicys. Parallellt medvår insamling av empiriskt material har vi studerat relevant litteratur som tar upp ämnesområdetdistansmöten.Vi har i rapporten valt att avgränsa oss och endast fokusera på interna möten i de båda studeradeföretagen eftersom den sociala relationen i externa möten ofta ses som alltför viktigför att i större utsträckning hanteras via distans.Studien visar att en medvetenhet om de fördelar distansmöten ger kostnadsmässigt ochmiljömässigt finns i de studerade företagen, men att de främsta skälen till att hantera mötenpå distans ur deltagarens perspektiv är kostnadsbesparingen och den tidsvinst de genererar.Resultatet pekar också på att alla typer av interna möten kan hanteras via distans, men attförhandlingar är den mötestyp som är absolut svårast. Flertalet faktorer som exempelvismötets karaktär, kostnad, tillgänglig teknik och deltagarnas vana vid distansmöten påverkarockså starkt huruvida ett möte hanteras på distans eller inte.För att få till stånd effektiva och kvalitativa distansmöten så visar studien att krav ställs påtydlighet i vad som skall avhandlas och hur detta sk...