Det Moderna Lyxvarumärket – Varumärkesutvidgning & Relationsmarknadsföring

1404 visningar
uppladdat: 2007-09-26
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Lyxvarumärket står idag inför nya utmaningar, då tillgängligheten för den här typen av varumärken ökar, till följd av en ökad disponibel inkomst. För att tillfredställa en ökad efterfrågan väljer många företag att utvidga sitt lyxvarumärke. Det medför att företagen får ett bredare produktutbud som kan erbjudas till en allt större målgrupp. Då försäljningen av lyxvaror ökar bör varumärkets ägare bli expert på kundservice och relationsskapande. Att skapa relationer med kunden blir alltmer viktig då det blir allt svårare att knyta nya relationer. Syftet med uppsatsen är att studera hur lyxvarumärket påverkas vid en utvidgning och relationsmarknadsföringens betydelse då efterfrågan ökat för lyxvarumärke. Vi började med att söka befintlig information på området för en god teoretisk kunskap, som vi sedan använde till att tolka och förstå verkligheten. För att samla in empirisk data genomförde vi telefonintervjuer med tre företag inom lyxindustrin, Mercedes-Benz, Porsche och Gucci. Intervjuerna har analyserats och med hjälp av vår teoretiska referensram har vi dragit slutsatser om hur företagen arbetar med varumärkesutvidgning i en modern värld och vilken betydelse de anser att relationsmarknadsföring har. Vi har utifrån våra analyser kunnat se att det skiljer sig mellan de företag vi har undersökt, beroende på vilken funktion varumärket har. Mercedes-Benz visade sig vara ”en bil för alla”, Porsche ”en livsstil” och Gucci ”ett komplement till en livsstil”. Att företagen skiljde sig inbördes...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Det Moderna Lyxvarumärket – Varumärkesutvidgning & Relationsmarknadsföring

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-09-26]   Det Moderna Lyxvarumärket – Varumärkesutvidgning & Relationsmarknadsföring
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15331 [2024-05-15]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×