Gullbergsvass är ett centralt lågexploaterat område beläget vid Göta älv i
Göteborg. Utvecklingen av Norra Älvstranden är snart klar och planeringen av
Södra Älvstranden pågår. Gullbergsvass står nu inför en liknande omvandling.
Enligt kommunens översiktsplan (ÖP99) kan området på sikt omvandlas till en
blandad markanvändning där bostäder kan ingå.
Gullbergsvass var fram till 1800-talet som namnet antyder, ett vassområde. Fram
till 1880-talet fylldes området ut och Gullbergsvass började fungera som infart
för tågtrafiken till Göteborg. Stationerna för Västkustbanan och Bergslagsbanan
var några utav tåglinjerna som byggdes ut. Bebyggelsen i Gullbergsvass
placerades främst närmast Göta älv och bestod till mestadels utav verksamheter
och bostäder som till största del var kopplade till varven. Andra verksamheter
som funnits i Gullbergsvass är bland annat Göteborgs Gasverk som lades ner på
1960-talet.
Idag finns det inga bostäder kvar i området och Gullbergsvass består till
största del av kontor och industri. DHL:s lastbilsterminal, postterminalen och
Swedish Match är några av de största verksamheterna. Gullbergsvass fungerar
idag som en infart till Göteborgs centrum via Mårten-Krakowleden och strax
utanför planområdet går E20/E6. Centralstationen och Nils-Ericsonterminalen
utgör en viktig plats i området där det dagligen ankommer och avgår ca 370 tåg
per dygn.
Det finns ett flertal intressanta byggnader i området som är av
kulturhistoriskt värde. Fästningen Skansen Lejonet från 1680 har en fin utsikt
över området som ligger på Gullberget. Utöver Skansen Lejonet finns den gamla
snusfabriken ”Pagoden”, Centralstationen och gamla Bergslagsbanans station
”Vita huset”.
Gullbergsvass är ett svårplanerat område. Det finns flera barriärer i området
som gör det besvärligt att ta sig fram utan bil. Mårten-Krakowleden och E6/E20
bidrar till höga bullernivåer och koloxidutsläpp. De geotekniska förhållandena
i Gullbergsvass är inte de mest optimala då området till större delar består
utav lerutfyllningar. Det finns även en påtaglig översvämningsrisk i
Gullbergsvass då stora delar av området ligger under den rekommenderade
marknivån.
Västlänken är en tågtunnel som planeras under Göteborg med syfte att förenkla
och effektivisera tågtrafiken. Det finns idag tre alternativa sträckningar för
hur den kan dras genom Göteborg. De olika alternativen kommer att påverka hur
den framtida utvecklingen av Gullbergsvass kommer att ske. Vi har därför valt
att arbeta fram två planförslag som visar hur Gullbergsvass kan utvecklas med
varsitt dragningsalternativ som grund. André har arbetat efter alternativ Haga
– Korsvägen, och Daniela har arbetat med alternativ Korsvägen. Det har ännu
inte fattats något beslut om vilket dragningsalternativ som ska byggas.
Beräknad byggstart är i dagsläget 2011 med planerad trafikstart 2017.
Blandstad är ett begrepp som ofta används för att beskriva att funktioner ska
vara blandade och på så sätt få en mer levande stad dygnet runt. Det som är
viktig vid tillämpning av blandstad är därför att beskriva i vilken skala
blandningen s...