Idag finns cirka 1,8 miljoner personer i åldern 50-64 år i Sverige. De har hunnit betala av lån på hus och bil och har ofta mer pengar att spendera än yngre målgrupper. Trots det är detta en ofta förbisedd grupp i reklamsammanhang. Uppskattningsvis går så mycket som 80 procent av alla reklamkostnader till reklam riktad mot konsumenter under 50 år. Detta beror i många fall på att marknadsförare brister i förståelsen för äldre konsumenters behov, vilket i sin tur leder till att de brister i kommunikationen till dem. Vi har konstaterat att få marknadsföringsinsatser riktas specifikt mot den äldre målgruppen, men betyder det att de inte nås av dagens reklam i någon större utsträckning? Reklam som är åldersneutral kanske fungerar gentemot dem eller är det så att de föredrar reklam som specifikt riktas mot dem på grund av deras ålder? Vårt syfte är att få en djupare förståelse för hur konsumenter i åldern 50-64 år upplever åldersneutral reklam respektive åldersriktad reklam. Genom detta kan vi skapa oss en bättre uppfattning om hur reklam riktad till dem ska utformas. I studien har vi arbetat utifrån ett konsumentperspektiv för att söka förståelse för hur målgruppen upplever och resonerar kring reklam och vi har därför valt att använda oss av en kvalitativ ansats. I enlighet med detta har vi utfört en fokusgruppsundersökning samt kompletterande intervjuer för att besvara vår forskningsfråga. Det visade sig att respondenterna i undersökningen arbetar hårt men ändå hittar tid för sina fritidsintressen och lever aktiva liv. De säger sig kunna fokusera på sina egna behov och önskemål när barnen flyttat ut och de har en vilja att spendera pengar och göra saker för sig själva. De anser sig ha mycket gemensamt med sina barn och också att de också är på samma nivå som dem. Reklam uppfattas av respondenterna som ganska ungdomscentrerad och de ogillar när äldre framställs på ett nedlåtande sätt i den. De är positivt inställda till åldersriktad reklam men föredrar reklam som är mer åldersneutral. Däremot har det ingen betydelse om personerna i reklamen är gamla eller unga, utan det är själva innehållet som är det viktiga. Det visade sig också att det visuella och estetiska är oerhört betydelsefullt för respondenterna. Generationsblandad reklam är någonting respondenterna ser som positivt. När reklamen blandar yn...