Detta examensarbete är utfört vid Autoliv Sverige AB i Vårgårda. Företaget
är med 80 hel- eller delägda bolag och 34 500 anställda i över 30 länder,
världens största bilsäkerhetsföretag. I fabriken i Vårgårda tillverkas
bland annat Inflatable curtain, IC, ett sidokrockskydd för huvudet som
placeras ovanför sidofönstren på båda sidor i bilen. Vid kollision eller om
bilen voltar löses IC-bagen ut med hjälp av en gasgenerator på mindre än 25
ms.
Syftet med examensarbetet var att identifiera faktorer som orsakar stor
mängd kassationer samt omarbete av IC-bagar vid vikprocessen i tillverkning
av IC-bagar till Bil 123. Vidare syftade arbetet till att ta fram konkreta
förbättringsförslag, med hänsyn till identifierade faktorer, för en
reducering av kassationer och omarbete.
För att uppnå detta syfte har arbetssättet DMAIC applicerats av
författarna. Akronymen består av faser i ett systematiskt och strukturerat
arbetssätt och står för Define, Measure, Analyse, Improve och Control.
Examensarbetet har ej innefattat den avslutande fasen, Control, där en
uppföljning av implementerade förbättringsåtgärder sker.
En nulägesanalys av processens utfall blev utgångspunkten för fortsatt
arbete och låg till grund för hur olika feltyper, som ledde till
kassationer och omarbete, skulle hanteras. Genom intervjuer och en workshop
identifierades ett flertal potentiella faktorer som kunde orsaka
kassationer och omarbete. Ingen tydlig avgränsning gick att göra av var i
produktionskedjan problemet uppstod varpå författarna valde att angripa
samtliga steg i produktionskedjan men med avgränsningar inom respektive
steg.
För att skapa kännedom om de faktorer som identifierats som orsaker till
kassationer och omarbete genomfördes ett flertal analyser, såsom analys av
bedömning av bag, analys av längd på veck på bagen, materialanalys samt ett
reducerat faktorförsök. Resultaten av de olika analyserna visade att
bedömningen av en IC-bag inte sker homogent, områden i IC-bagens design
styr utfallet av vikningen samt att en typ av deformation i inmaterialet
tillsammans med luft i bagen under vikningen leder till att bagar kasseras.
Vidare kunde påvisas att det finns maskinparametrar som kan lindra effekten
av att ha luft i bagen under vikningen.
I den, för arbetet, avslutande fasen genererades förbättringsförslag med
hänsyn till de faktorer som i analyserna konstaterats som orsaker till
kassationer och omarbete. Förslagen gällde en ny metod för bedömning av
IC-bag, rekommendationer om fixering av bagen under vikningen, tydligare
instruktioner för utpressning av luft ur bag innan påbörjad vikning samt
tydligare instruktioner gällande inkommande material och materialhantering.
Slutsatserna av examensarbetet vis...