Detta examensarbete handlar om lokalisering och utformning av hållplatser på en
föreslagen spårvägssträcka mellan Helsingborg och Höganäs i nordvästra Skåne.
Det huvudsakliga syftet är att utforma hållplatsmiljöer och färdvägar på ett
så tillgängligt, trafiksäkert och tryggt sätt som möjligt. Hänsyn tas även till
befintliga och nya utbyggnadsområden samt spårvägens resandeunderlag. Den för
spårväg föreslagna kuststräckan kallas Höganässtråket och här ligger finns
förutom Helsingborg och Höganäs även tätorterna Lerberget, Viken, Domsten,
Hittarp - Laröd och Mariastaden. Spårvägens sträckning är i grova drag utpekad
av Stadsbyggnadskontoret i Helsingborgs stad och spårvägen bör gå centralt
genom samtliga tätorter så att resandeunderlaget blir så högt som möjligt.
Eftersom den första sträckan på spårvägen skall samutnyttjas med järnvägen är
det en förutsättning att Västkustbanan förses med dubbelspår ända in till
Helsingborg, via en tunnel under stadsdelen Tågaborg.
Övriga förutsättningar för en spårväg är:
- att många bor och arbetar i Höganässtråket
- att Väg 111 har stora trafikmängder vilket bidrar till köbildning och ökad
miljöbelastning
- att samhällsplanera för en minskad miljöbelastning (nationellt uppsatt mål)
- att eftersträva tätortsutveckling längs stråk, försörjda med kollektivtrafik
(Helsingborgs stad)
- att de regionala Pågatågen har en högre andel resanden jämfört med busslinjer
De tre nyckelbegreppen tillgänglighet, trafiksäkerhet och trygghet introduceras
i Metodkapitlet och följer sedan genom resten av arbetet: Tillgänglighet
innebär konkret att det finns gena gång- och cykelvägar, att man har tillgång
till bil- och cykelparkeringar samt att hållplatsens faciliteter är
lättanvända. Dessutom bör man lokalisera bebyggelse nära hållplatsen så att
resandeunderlaget ökar och att flera får nära gång- eller cykelavstånd.
Trafiksäkerhet innebär konkret en konsekvent utformning av hållplatser
(material, utrustning och skyltning), att passage över gata/spårområde sker på
korta övergångsställen med mittrefuger, att det finns skyddande staket eller
murar samt att gång- och cykelvägarna till och från hållplats är välplanerade.
Trygghet innebär konkret att man bör undvika trafikseparering och stora
impedimentytor, likaså svåröverblickbara platser. Lämpliga tomma ytor bör
förtätas med bebyggelse. Hållplatsmiljön och färdvägarna till och från
hållplats bör förses med god belysning som inte bländar och undvik dolda hörn
och nischer i nybyggd miljö. Skogsdungar bör gallras ur med jämna mellanrum och
buskage bör hållas låga och genomsiktliga så de inte skymmer.
Efter kapitlen Inledning, Bakgrund och ovannämnda Metod följer Planförslag del
1. Där presenteras varje tätort med en kort bakgrundsbeskrivning, vart
hållplatser skall lokaliseras, totalt resandeunderlag, kommunalt utpekade
utbyggnadsområden samt mina kompletterande utbyggnadsförslag. En tätortskarta i
skala 1:7500 medföljer. I Planförslag del 2 följer ett gestaltningsprogram för
hållplatsmiljön och dess utrustning och faciliteter samt en plan över
hållplatsplattformen. Sedan väl...