Kristianstad och Växjö har lika stor befolkning fördelad över respektive kommun
men med olik geografisk struktur. Detta påverkar resor i vardera kommunen med
ett transportmönster som skiljer sig åt.
Denna studie vill påvisa den skillnad som olik bebyggelsestruktur ger med
avseende på persontransporter. Detta i syfte att i framtiden bättre planera för
ett hållbart samhälle med minimalt antal miljöbelastande trafik.
Som tjänsteman inom planeringsområdet är det viktigt ha kunskaper om skillnader
och speciellt valsituationer i en kommun eller i en region om dess framtida
långsiktiga utveckling. Det är också viktigt att ej ha en övertro på det arbete
som planerare kan åstadkomma då samhället i övrigt har gott om aktörer som vill
påverka den fysiska strukturen. Den makt som planerare besitter är dock
relativt stor i och med det kommunala planmonopolet.
Att skriva om transporter blir allt viktigare p.g.a. att de ständigt ökande
transportmängderna. Detta trots att det nationella trafikpolitiska målet är att
minska trafiken. Om vi får en fortsatt trafikökning likt den vi har idag vet vi
ej hur det slutar. Ett hållbart samhälle blir det i varje fall ej! Möjligheten
att som trafikant röra sig fritt tar vi för given. Detta vill vi även i
framtiden. Det är därför viktigt att förstå de samband som leder till att
trafik/transporter ser ut som de gör. Bebyggelsestrukturen är i detta
sammanhang en betydelsefull faktor för hur mycket trafik som alstras och hur
den fördelas över trafikslagen.
Syftet med studien är att jämföra två kommuner med olika bebyggelsestruktur och
studera dess påverkan på mängden trafik och val av trafikslag. Ett ytterligare
syfte är att bedöma hur utveckling och fortsatt tillväxt bör ske i kommunerna
för bästa hållbara utveckling utifrån erhållet material. Hypotesen är att olika
bebyggelsestruktur alstrar olika mängd trafik.
Resultatet från studien visar att trafikarbetet i Kristianstad innehåller ca 69
miljoner fler fordonskilometer per år än trafikarbetet i Växjö. Detta motsvarar
i procent, 21 % fler fordon på det statliga vägnätet i Kristianstad än på det i
Växjö. I en datasökning var det totala antalet personkilometer i Kristianstad
under tre år, 1225 miljoner kilometer eller 5500 kilometer per invånare och år
medan den i Växjö var 742 miljoner eller 3300 kilometer per invånare och år.
Det indikerar en skillnad på hela 65 % mer personkm för Kristianstad. Varje
Kristianstadsbo färdas i genomsnitt 3 700 kilometer med bil per år och varje
Växjöbo 3 000 kilometer. Detta visar en skillnad på 22 % mer persontransporter
i Kristianstad. I Växjö färdas fler med buss, 3,5 miljoner personer under 2001
och under motsvarande tid reste 2,7 miljoner personer med buss i Kristianstad.
Tågresandet bedöms vara mer omfattande i Kristianstad kommun.
Skillnaden i resmängder kan kortfattat förklaras med att bägge städerna hade
sina tillväxtperioder under olika tidsepoker. Kristianstad växte tidigare än
Växjö beroende på ökad standard medan Växjös tillväxt beror på
befolkningsökning. Orterna ligger i olika regioner; region Skåne och region
S...