Språkutveckling genom musik

1247 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Den ha¨r C-uppsatsen handlar om na°gra erfarna pedagogers syn pa° fo¨rskolebarnets spra°kutveckling genom musik. Syftet med underso¨kningen a¨r att se om sa°ng och musik kan fra¨mja barnets spra°kutveckling. De huvudsakliga fra°gesta¨llningarna a¨r: Kan/Hur kan musik sto¨dja spra°kutvecklingen? Hur kan detta fungera i praktiken? Har ro¨relsen till musiken na°gon betydelse? I litteraturgenomga°ngen tas Vygotsky, Gardner, Steiner och Arnqvist upp, och deras olika syn pa° barnets spra°kutveckling. En viss historisk tillbakablick na¨r det ga¨ller musikens betydelse fo¨r ma¨nniskans utveckling eller uppfostran ges ocksa°. Underso¨kningen a¨r kvalitativ. Intervjufra°gorna a¨r skrivna utifra°n viss litteratur och egen fo¨rfo¨rsta°else. Intervjuerna gjordes med en o¨ppen riktad intervjuform. Fyra pedagoger intervjuades, tva° waldorffo¨rskolla¨rare, en spra°kpedagog och en sa°ngpedagog. Vid bearbetningen av resultatet sorterades materialet under olika kategorier fo¨r att tydliggo¨ra likheter och skillnader. I analysen ja¨mfo¨rs resultat med syfte och litteratur och da¨r framkommer dessa kopplingar mellan resultatet fra°n intervjuerna och litteraturen. Vygotsky menade att va°rt spra°k utvecklas ifra°n det sociala och i intervjuerna framkom att genom sa°ng och musik utvecklas barnet socialt, vilket da¨rmed utvecklar spra°ket. Steiner menar att talorganets ro¨relse starkt ha¨nger samman med kroppens ro¨relse. Da¨rfo¨r ska man utveckla ro¨relsen hos barnet, om det har spra°kliga problem. Detta kan man go¨ra genom sa°ng och dans vilket barnen tycker a¨r roligt. Intervjupersonerna a¨r o¨verens om att musik fra¨mjar barns spra°kutveckling men de har olika praktiska exempel pa° hur de jobbar. Att det a¨r viktigt med ro¨relser till musiken framkom ocksa°. Underso¨kningen a¨r fo¨r liten fo¨r att vi vetenskapligt ska kunna sa¨ga att detta sta¨mmer, men vi tycker oss ha hittat litteratur som sto¨djer detta. Vi har anva¨nt oss av ett hermeneutiskt fo¨rha°llningssa¨tt da¨r vi har utga°tt fra°n va°r egna fo¨rfo¨rsta°else.This assignment is about a few experienced teachers ´ opinions concerning the connection between music in preschool and the linguistic development of the preschool children. The purpose of the study is to find out whether singing and music can enhance the child’s linguistic development. The main questions are: Can music support linguistic development, and if so, how does it do it? How does this work in practice? Does movement to music play any role in this process? In the literature review Vygotsky, Gardner, Steiner and Arnqvist, and their different opinions on children’s linguistic development are discussed. A certain historical review is also given, concerning the signification of music for education and human development. It is a qualitative research. The interview questions are based on certain literature and our own comprehension. The interviews were open-ended and focused. Four teachers were interviewed: two Steiner/Waldorf kindergarten teachers, a logoped/speech pedagogue and a singing pedagogue. The results of the interviews were sorted in different categories in order to clarify similarities and differences. In the analysis we compare the results with the purpose of our study and the literature we used, and here connections appear between interview results and the literature. Vygotsky’s opinion was that our language grows from our social context, and it came out from the interviews that singing and music support children’s social development, which thus enhances linguistic development. Steiner means that movements in our organ of speech are strongly connected with body movements. This is why we should help children with linguistic problems to develop their movements. This can be done through singing and dancing, both of which children enjoy. Those we interviewed agreed on that music enhances childr...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Språkutveckling genom musik

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Språkutveckling genom musik
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15494 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×