Vilka effekter har sång och sånglekar på barnen i skolan?

1344 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna uppsats är att undersöka om sång och sånglekar har någon effekt på barn i skolan. Vilka emotionella effekter har sång och sånglekar på barn i skolan? Finns det någon tidpunkt på dagen då det är bäst att ha musikinslag? Påverkar det barnens uthållighet? Gynnar det deras lärande? Litteraturen som styrker och ligger till grund för arbetet tar upp musikens påverkan på barn och deras utveckling. Jag har observerat en verksamhet med utgångspunkt från materialet Sally säl som innehåller sånger med mycket rörelser. Samt Musik ­ för stora och små barn där jag har använt mig av ett par rörelsesånger. Barnen hade 10-15 minuter musikinslag varje dag. Metoden har byggt på ostrukturerade intervjuer. Detta kompletterades med en kombination av en så kallad osystematisk observation och deltagarobservation. Frågeställningen om vilka emotionella effekter som uppstår fick många innehållsrika svar. Den vanligaste effekten som barnen beskrev var glädje. Barnen upplevde musikinslagen som lustfyllda. Ett par författare som tar upp det lustfyllda lärandet är Jernström och Lindberg (1995). De drar slutsatsen att barn stärker sin självkänsla när de lyckas med enkla saker, som att ha musik. Barnen blev glada av att ha musikinslag där de fick sjunga och dansa. De blev även pigga och upplevde därför att de kunde jobba bättre efter musiken. Enligt Lpo 94 ska skapande arbete och lek vara väsentliga delar i det aktiva lärande. Barn i åldrarna 6-9, har mycket spring i benen och behöver få röra på sig för att orka med en lång skoldag. Genom att ha musiksamlingar på 10-15 minuter varje dag orkar barnen att sitta still längre och orka jobba under lektionen som kommer. På det sättet gynnar musik- samlingarna alla ämnen eftersom barnen orkar vara mer aktiva efter en stund med rörelse. Det är viktigt att barn redan från tidig ålder får en positiv bild av rörelse såsom dans, idrott och annan motion. Får de en negativ bild av det kan det leda till att de väljer bort allt som har med rörelse att göra för resten av livet. Genom att sjunga och dansa med väldigt enkla steg känner barn att de lyckas och då s...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vilka effekter har sång och sånglekar på barnen i skolan?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Vilka effekter har sång och sånglekar på barnen i skolan?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15610 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×