Mångspråkande barn och vidgade textbegrepp ­ en kvalitativ studie av sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp

1631 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Mot bakgrund av att det vidgade textbegreppet infördes i kursplanerna 1994 samt att forskarna i kunskapsöversikten Att läsa och skriva ­ en kunskapsöversikt över forskning och dokumenterad erfarenhet (Myndigheten för skolutveckling 003) tar upp det vidgade språkbegreppet ser vi anledning att studera pedagogers tänkande kring hur mångspråkande kan se ut i praktiken. Vårt syfte är att studera sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp. Vi ska också studera hur de säger sig arbeta med att stimulera barns mångspråkande i praktiken, samt hur de jämför sin språksyn med den språksyn som de upplever finns i Lpo94 och Lpfö98. Ett delsyfte är att ta reda på vad de säger om införandet av det vidgade text- och språkbegreppet i styrdokumeten för grundskolan. -Hur definierar RE-pedagogerna begreppet språk, utifrån begreppet det mångspråkande barnet? -Hur beskriver RE-pedagogerna sitt arbete för att stimulera barns alla språk? -Hur beskriver RE-pedagogerna kopplingar mellan spåksynen i Reggio Emilias filosofi och den språksyn som finns i Lpo94 och Lpfö98? -Hur ser RE-pedagogerna på att det vidgade text- och språkbegreppet skrivits in i läroplanerna? Vi använder oss av en kvalitativ forskningsintervju eftersom vi vill få RE-pedagogernas eget perspektiv på hur de ser på begreppet språk och det vidgade text- och språkbegreppet. Vi väljer att studera sex pedagoger som säger sig arbeta enligt Reggio Emilias filosofi, eftersom denna språksyn tydligt lyfter betydelsen av att barn får använda många olika språk, där bild, dans och musik är några exempel. Pedagogerna som deltagit i undersökningen definierar språk som både verbal och ickeverbal kommunikation. I deras språksyn ingår talat och skrivet språk, bild, musik, dans och rörelse samt drama. Denna syn på språk är samstämmig med den forskningssammanställning som Myndigheten för skolutveckling gjorde 003. I styrdokumenten för förskolan och grundskolan börjar denna syn på språk omtalas. Utifrån vår studie anser vi att utbildnin...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Mångspråkande barn och vidgade textbegrepp ­ en kvalitativ studie av sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Mångspråkande barn och vidgade textbegrepp ­ en kvalitativ studie av sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15612 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×