Simulering som utbildningsverktyg

2110 visningar
uppladdat: 2006-01-30
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Simulatorer används för utbildning, forskning och utveckling och det område där simulering troligen haft störst betydelse i modern tid är flygutbildning. En simulator är kostnadseffektiv och utsätter inte eleven för de risker som är förknippat med flygning och kan helt eller delvis ersätta utbildning på verkliga flygplan. Hur mycket flygtid som en simulatorutbildning kan ersätta är beroende av simulatorns realism. Syftet med studien var att fördjupa sig i simulering som utbildningsverktyg samt kartlägga användandet av flygsimulatorer vid flygskolor och simulatorinstruktörernas uppfattning om realism i simuleringen. Med kartläggningen kan man bilda sig en uppfattning hur utveckling i informatik i form av förbättrad realism och val av lämplig nivå av realism har bidragit till dagens pilotutbildning i Sverige. Efter litteraturstudier genomfördes en enkätundersökning samt intervjuer av åtta simulatorinstruktörer på fyra flygskolor samt på Luftfartsstyrelsen. Litteraturgenomgången visar att kärnfrågan i simulering i utbildningssammanhang är hur väl simuleringen överensstämmer med den verklighet den vill motsvara. Höggradig realism är inte alltid optimalt eftersom den betyder stor komplexitet, vilket belastar minne och kognitiv förmåga och kan försvåra lärandet. Vidare är inte sambandet mellan realism och lärande linjärt varför ökande erfarenhet hos elever gör successivt mer och mer realistiska simulatorer effektivare i lärandet. Resultat från enkätundersökningen samt intervjuerna visar att behov samt den upplevda graden av realism varierar mellan grundläggande flygutbildning och vidareutbildning, samt mellan olika skolor. Instruktörerna för Full Flight Simulator upplever i högre grad att kapaciteten är tillräcklig för de övningar och moment de genomför än vad instruktörerna för Flight and Navigation Procedures Trainer upplever. Det visuella systemet samt en rörlig plattform har gett förhöjd upplevelse av realism och bättre inlärning. Å andra sidan är det inte nödvändigt att efterstäva maximal realism i simuleringen på alla nivåer för att uppnå ett bra utbildningsutbyte. Brister i realismen är radiokommunikationen och att det finns endast ett begränsat antal realistiskt återgivna flygplatser. Pilotutbildningen har ändrats avsevärt tack vare utvecklingen av datorer som kan skapa virtuella visuella system samt användargränssnitt i form av digitala flyginstrument. Det är uppenbart att informatik har b...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Simulering som utbildningsverktyg

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-30]   Simulering som utbildningsverktyg
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15698 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×