”Debatten har öppnat mina ögon” - En analys av hur negativ uppmärksamhet i media påverkar företagens sätt att redovisa hållbarhetsaspekter

1676 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: CSR- redovisning är en relativt ny företeelse i Sverige. Den är delvis frivillig, men vissa delar är lagstadgade. Företagen väljer alltmer att redovisa hållbarhet då kraven från samhället har blivit allt högre. Det har också förekommit många skandaler och debatter i massmedia och det har uttryckts att negativ publicitet är en andledning till att företagen redovisar allt mer CSR, samtidigt som detta inte har bekräftats. Detta har därför lett fram till frågeställningen: Hur påverkar negativ uppmärksamhet i media företagens sätt att redovisa hållbarhetsaspekter? Syfte: Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad kunskap och förståelse för företagens agerande då de utsätts för negativ uppmärksammade i media. Avgränsningar: Uppsatsen avgränsas till att endast ta upp negativ publicitet som återfinns i Affärsdatas och GP:s nyhetsarkiv. Informationen begränsas till publicitet i svensk massmedia och företagen till svenska företag noterade på Stockholmsbörsen. Den ekonomiska informationen analyseras inte. Metod: Åtta företag, från fyra branscher valdes ut och deras årsredovisningar samt separata hållbarhetsredovisningar för åren 2000 till 2004 analyserades. Fakta om skandaler och debatter som förekom under dessa år sammanställdes. Därefter gjordes en innehållsanalys, genom att antalet CSR-ord räknades, samt en retorisk analys, för att se hur företagen hade förändrat sitt sätt att redovisa CSR Denna modell tog upp de grundläggande begreppen Ethos, Logos och Pathos, som enligt retoriken är nödvändiga för att övertyga och nå fram med sitt budskap. Resultat och slutsatser: I undersökningen konstaterades att negativ publicitet påverkar företagens sätt att redovisa CSR på flera sätt. Bland annat redovisade företag, som hade utsatts för skandaler och debatter en större mängd CSR. Kritiken bemöttes sällan direkt i texterna, men det aktuella området fick ökat fokus. Skandalens storlek påverkade också om den togs upp i redovisningen eller inte. Förslag till fortsatt forskning: Ett sätt att bygga vidare på denna undersökning är att genomföra djupgåend...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: ”Debatten har öppnat mina ögon” - En analys av hur negativ uppmärksamhet i media påverkar företagens sätt att redovisa hållbarhetsaspekter

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   ”Debatten har öppnat mina ögon” - En analys av hur negativ uppmärksamhet i media påverkar företagens sätt att redovisa hållbarhetsaspekter
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15772 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×