Syfte: Syftet är att undersöka huruvida Sveriges officiella CO2-data från trans-portsektorn är internationellt rimliga åren 1990-2004. Sverige har uppvi-sat en internationellt lyckad reduktion av CO2-utsläpp samtidigt som Väg- och transportforskningsinstitutet visar att Sveriges CO2-utsläpp från vägtrafiken kan vara dubbelt så höga som rapporterat. Metod: Undersökningen sker genom en jämförelse mellan Sverige, Danmark, Norge, Spanien och USA. Ekonomisk tillväxt sätts i relation till CO2-utsläpp och transportsektorns utveckling och ländernas personbilsparker undersöks. Tyder ingenting på missvisande data torde Sveriges lyckade CO2-minskning vara ett resultat av effektiv miljöpolitik. Slutsats: Undersökningen visar att det finns en risk att Sveriges officiella utsläpps-data är missvisande. Sverige uppvisar stora likheter med såväl Danmark som Norge, både gällande struktur på personbilsparken och gällande län-dernas inrikes vägtransporter. Trots detta visar Sveriges officiella ut-släppsdata en betydligt större minskning än Danmarks och Norges. För-dubblas Sveriges CO2-utsläpp från vägtrafiken som COPERT III-modellen förespråkar blir utsläppsnivåerna mer lika Danmark och Norges.

1454 visningar
uppladdat: 2008-02-04
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Syftet är att undersöka huruvida Sveriges officiella CO2-data från trans-portsektorn är internationellt rimliga åren 1990-2004. Sverige har uppvi-sat en internationellt lyckad reduktion av CO2-utsläpp samtidigt som Väg- och transportforskningsinstitutet visar att Sveriges CO2-utsläpp från vägtrafiken kan vara dubbelt så höga som rapporterat. Metod: Undersökningen sker genom en jämförelse mellan Sverige, Danmark, Norge, Spanien och USA. Ekonomisk tillväxt sätts i relation till CO2-utsläpp och transportsektorns utveckling och ländernas personbilsparker undersöks. Tyder ingenting på missvisande data torde Sveriges lyckade CO2-minskning vara ett resultat av effektiv miljöpolitik. Slutsats: Undersökningen visar att det finns en risk att Sveriges officiella utsläpps-data är missvisande. Sverige uppvisar stora likheter med såväl Danmark som Norge, både gällande struktur på personbilsparken och gällande län-dernas inrikes vägtransporter. Trots detta visar Sveriges officiella ut-släppsdata en betydligt större minskning än Danmarks och Norges. För-dubblas Sveriges...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Syfte: Syftet är att undersöka huruvida Sveriges officiella CO2-data från trans-portsektorn är internationellt rimliga åren 1990-2004. Sverige har uppvi-sat en internationellt lyckad reduktion av CO2-utsläpp samtidigt som Väg- och transportforskningsinstitutet visar att Sveriges CO2-utsläpp från vägtrafiken kan vara dubbelt så höga som rapporterat. Metod: Undersökningen sker genom en jämförelse mellan Sverige, Danmark, Norge, Spanien och USA. Ekonomisk tillväxt sätts i relation till CO2-utsläpp och transportsektorns utveckling och ländernas personbilsparker undersöks. Tyder ingenting på missvisande data torde Sveriges lyckade CO2-minskning vara ett resultat av effektiv miljöpolitik. Slutsats: Undersökningen visar att det finns en risk att Sveriges officiella utsläpps-data är missvisande. Sverige uppvisar stora likheter med såväl Danmark som Norge, både gällande struktur på personbilsparken och gällande län-dernas inrikes vägtransporter. Trots detta visar Sveriges officiella ut-släppsdata en betydligt större minskning än Danmarks och Norges. För-dubblas Sveriges CO2-utsläpp från vägtrafiken som COPERT III-modellen förespråkar blir utsläppsnivåerna mer lika Danmark och Norges.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-02-04]   Syfte: Syftet är att undersöka huruvida Sveriges officiella CO2-data från trans-portsektorn är internationellt rimliga åren 1990-2004. Sverige har uppvi-sat en internationellt lyckad reduktion av CO2-utsläpp samtidigt som Väg- och transportforskningsinstitutet visar att Sveriges CO2-utsläpp från vägtrafiken kan vara dubbelt så höga som rapporterat. Metod: Undersökningen sker genom en jämförelse mellan Sverige, Danmark, Norge, Spanien och USA. Ekonomisk tillväxt sätts i relation till CO2-utsläpp och transportsektorns utveckling och ländernas personbilsparker undersöks. Tyder ingenting på missvisande data torde Sveriges lyckade CO2-minskning vara ett resultat av effektiv miljöpolitik. Slutsats: Undersökningen visar att det finns en risk att Sveriges officiella utsläpps-data är missvisande. Sverige uppvisar stora likheter med såväl Danmark som Norge, både gällande struktur på personbilsparken och gällande län-dernas inrikes vägtransporter. Trots detta visar Sveriges officiella ut-släppsdata en betydligt större minskning än Danmarks och Norges. För-dubblas Sveriges CO2-utsläpp från vägtrafiken som COPERT III-modellen förespråkar blir utsläppsnivåerna mer lika Danmark och Norges.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15901 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×