Helhetstänkande är en central aspekt inom upplevelseproduktion, men tycks än
så länge vara ett relativt ovanligt förekommande tankesätt bland
evenemangsproducenter. Kanske är det så att det saknas ett konkret verktyg
för att skapa helhet i ett evenemang. Då storytelling kan skapa en känsla av
helhet, kontinuitet och tillhörighet (Mossberg & Johansen, 2006), ville jag
studera hur denna metod i nuläget används inom evenemang. Studiens syfte är
därför att beskriva och analysera hur några valda evenemangsproducenter
arbetar med storytelling för att skapa en helhetsupplevelse. För att besvara
studiens frågeställningar har jag valt att göra kvalitativa intervjuer med
sex företag/evenemangsproducenter, som arbetar med storytelling i någon
form. Inför empirigenereringen samt för att kunna förstå och tolka empirin,
har jag även gjort en grundlig litteraturstudie inom ämnesområdet
storytelling samt dess beståndsdelar: narrativa tekniker och dramaturgi.
I studien har det framkommit att det i producenternas arbetssätt finns många
likheter med hur man arbetar med berättande inom t.ex. teater, film,
scenkonst och interaktiv design. En berättelse för ett evenemang innehåller
nämligen oftast ett budskap, roller och konflikt i någon form, samt en
handling. Däremot finns vissa skillnader i innebörden av en del begrepp, hur
de används och hur man kommunicerar berättelsen. I de evenemang som
exemplifieras i studien, har olika dramaturgiska strukturer upptäckts.
Överlag kan man dock säga att de flesta evenemang tycks innehålla
kombinationer av olika strukturer. Ett evenemang kan nämligen innehålla
mindre dramaturgier i den stora dramaturgin och de dramaturgiska
strukturerna kan dessutom förändras under evenemangets lopp. I studien
redovisas också hur producenter resonerar kring början och slut i ett
evenemang, samt vad som ska hända däremellan. Fördelarna med storytelling
som arbetsmetod inom evenemangsproduktion dominerar gentemot nackdelarna.
Det handlar t.ex. om att metoden skapar en "röd tråd" i evenemanget, höjer
kvaliteten på upplevelsen, engagerar människor, gör upplevelsen både mer
givande och minnesvärd,...