Storytelling som verktyg i evenemangsproduktion: att skapa helhet i upplevelser

1931 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Helhetstänkande är en central aspekt inom upplevelseproduktion, men tycks än så länge vara ett relativt ovanligt förekommande tankesätt bland evenemangsproducenter. Kanske är det så att det saknas ett konkret verktyg för att skapa helhet i ett evenemang. Då storytelling kan skapa en känsla av helhet, kontinuitet och tillhörighet (Mossberg & Johansen, 2006), ville jag studera hur denna metod i nuläget används inom evenemang. Studiens syfte är därför att beskriva och analysera hur några valda evenemangsproducenter arbetar med storytelling för att skapa en helhetsupplevelse. För att besvara studiens frågeställningar har jag valt att göra kvalitativa intervjuer med sex företag/evenemangsproducenter, som arbetar med storytelling i någon form. Inför empirigenereringen samt för att kunna förstå och tolka empirin, har jag även gjort en grundlig litteraturstudie inom ämnesområdet storytelling samt dess beståndsdelar: narrativa tekniker och dramaturgi. I studien har det framkommit att det i producenternas arbetssätt finns många likheter med hur man arbetar med berättande inom t.ex. teater, film, scenkonst och interaktiv design. En berättelse för ett evenemang innehåller nämligen oftast ett budskap, roller och konflikt i någon form, samt en handling. Däremot finns vissa skillnader i innebörden av en del begrepp, hur de används och hur man kommunicerar berättelsen. I de evenemang som exemplifieras i studien, har olika dramaturgiska strukturer upptäckts. Överlag kan man dock säga att de flesta evenemang tycks innehålla kombinationer av olika strukturer. Ett evenemang kan nämligen innehålla mindre dramaturgier i den stora dramaturgin och de dramaturgiska strukturerna kan dessutom förändras under evenemangets lopp. I studien redovisas också hur producenter resonerar kring början och slut i ett evenemang, samt vad som ska hända däremellan. Fördelarna med storytelling som arbetsmetod inom evenemangsproduktion dominerar gentemot nackdelarna. Det handlar t.ex. om att metoden skapar en "röd tråd" i evenemanget, höjer kvaliteten på upplevelsen, engagerar människor, gör upplevelsen både mer givande och minnesvärd,...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Storytelling som verktyg i evenemangsproduktion: att skapa helhet i upplevelser

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Storytelling som verktyg i evenemangsproduktion: att skapa helhet i upplevelser
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15970 [2024-05-10]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×