What´s the Story? Storytelling: Hur skapar man en berättelse för att stärka ett varumärke?

1270 visningar
uppladdat: 2007-06-07
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Tiden då en bra produkt sålde sig själv är över. Forskare är överens om att det ökade utbudet av produkter i dagens samhälle har medfört att företagens utmaning numera ligger i att differentiera likartade produkter genom att förvandla dessa till ett koncept eller en livsstil. Värderingar och känslor som ett visst företag symboliserar har blivit viktiga element i denna differentiering. Varumärken är numera mer än bara ett namn och en logotyp och människor konsumerar inte längre en produkt utan ett varumärke och allt vad det står för. Varumärkesbyggande har med andra ord blivit en viktig konkurrensfaktor. Denna uppsats behandlar en typ av varumärkesbyggande som kallas för Storytelling. Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur marknadsförare använder storytelling som ett verktyg för att stärka ett varumärke. Vi behandlar inledningsvis den ökade betydelsen av varumärkesbyggande och visar där hur företag genom användandet av storytelling kan uppnå just detta. Därefter följer en presentation av de olika perspektiven inom storytelling och i samband med detta presenterar vi även det teoretiska ramverk som ligger till grund för vår analys. Uppsatsen är utformad som en kvalitativ undersökning där informationsbehovet täcks av djupintervjuer med personer som har lång erfarenhet inom kommunikation och reklambranschen. I intervjuerna ligger fokus på att förstå arbetsgången med att identifiera en berättelse till att sedan kommunicera den. Vi undersöker också i vilken utsträckning som managementbaserade teorier om storytelling kan appliceras i ett marknadsföringssyfte när det gäller varumärkesbyggande. Vi kommer fram till att de manage...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: What´s the Story? Storytelling: Hur skapar man en berättelse för att stärka ett varumärke?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-06-07]   What´s the Story? Storytelling: Hur skapar man en berättelse för att stärka ett varumärke?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15980 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×