Denna C-uppsats i sociologi handlar om hur studenter som har en hörselskada upplever sina högskolestudier. Andelen hörselskadade elever som går vidare till högskolestudier är markant mindre jämfört med hörande elever. Syftet med denna uppsats är att få en bild av de hörselskadade studenter som studerar på högskolan studiesituation samt deras uppfattning om att studera på högskolan. Studien har en kvalitativ ansats med intervjuer som metod. Fem högskolestudenter har intervjuats om sina upplevelser av studierna vid semistrukturerade intervjuer via chatt-programmet Msn. Frågeställningarna som formulerats är:
- Hur är studenternas inställning till högskolestudier?
- Hur ser kontakten med högskolans anställda ut?
- Hur ser kontakten med andra studenter ut?
- Hur ser studenterna på resultatet av studierna och sin framtid?
Resultatet visar att bakgrunden till varför studenterna valt att studera är likartade. Samtliga nämnde ökad möjlighet att få jobb som en stor anledning till varför de valt att studera. Samtliga informanter uppgav att de upplevt en positiv inställning till fortsatte studier från föräldrar samt i de flesta fall från lärare och skola. Samtliga har valt att vara öppna med sina hörselskada och alla säger att de är nöjda med det stöd som finns, även om det skiljer sig åt hur pass mycket stöd som använts. Informanternas berättelse om den sociala gemenskapen skiljer sig åt, från mycket positivt och god kontakt med kurskamrater till i princip ingen kontakt med kurskamraterna utanför lektionstid. Överlag säger sig informanterna vara nöjda med studierna och resultatet av dessa.
De slutsatser som dragits är att studierna överlag fungerar förhållandevis bra. De hinder som de hörselskadade studenterna ibland stöter på är likartade, t.ex. svårigheten att uppfatta tal vid en föreläsnings...