Berättelse och bild i historieundervisningen: en studie av två historiedidaktiska metoders betydelse för inlärning och förståelse

1299 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Att kommunicera med hjälp av bilder är en vanlig metod i dagens postmoderna samhälle. I vardagslivet möts vi ofta av information genom en text kombinerad med en bild. I skolans ämne historia har de didaktiska metoderna under senare år varit föremål för närmare granskning. Två av de metoder som lyfts i detta sammanhang är berättelsen och att undervisa med bild. Syftet för denna studie är således att undersöka om och hur dessa metoder kan bidra till elevernas inlärnings- och förståelseprocess. För att besvara studiens syfte har företrädesvis litteraturstudier genomförts. I dessa presenteras de teorier och metoder som utgör grunden för studien. Därtill har teorierna och ett urval av metoderna tillämpats i en empirisk studie, genomförd i en grupp på gymnasieskolan. De vetenskapliga metoder som använts i denna del är observationer, intervjuer samt analys av två provfrågor av mer problematiserande karaktär. Resultaten visar att användandet av de historiedidaktiska metoderna berättelse och att undervisa med bild i stor utsträckning bidrar till inlärnings- och förståelseprocessen hos eleverna. Metoderna konkretiserar det studerade området och ger andra perspektiv än konventionell undervisning. Därtill tas hänsyn till flertalet inlärningsstilar. Dessutom bidrar d...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Berättelse och bild i historieundervisningen: en studie av två historiedidaktiska metoders betydelse för inlärning och förståelse

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Berättelse och bild i historieundervisningen: en studie av två historiedidaktiska metoders betydelse för inlärning och förståelse
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16001 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×