Frukostvanor : Vad tycker och tänker konsumenten kring sin frukost?

1046 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Frukosten är dagens viktigaste måltid! Detta är ett uttryck som de flesta av oss har fått höra sedan barnsben och är välbekanta med. Till skillnad från övriga måltider väljer många konsumenter att äta sockerrika produkter till frukost, såsom juice, yoghurt och o´boy. Samtidigt i dagens samhälle har övervikt och fetma blivit ett snabbt ökande hälsoproblem i såväl Sverige som övriga världen. Denna utveckling har även bidragit till att just hälsa har fått en allt mer central roll i dagens medier. Uppsatsen är skriven ur ett konsumentperspektiv med syftet att belysa hur personer i åldrarna 18 till 35 år tycker och tänker kring sin frukost. Därigenom kan vi urskilja för konsumenten viktiga aspekter gällande sin frukost. Studien har ett kvalitativt tillvägagångssätt bestående av tre steg; (1) en förstudie, (2) en dagbok med tillhörande fotodokumentation samt (3) djupintervjuer med samtliga 11 respondenter. Studiens resultat visar att konsumenterna ser på sin frukost som väldigt rutinmässig och standardiserad. Gemensamt för samtliga respondenter är att de liknar sin morgon vid en ritual som är noga planerad. Många respondenter upplever varje morgon en kamp mellan att försöka sova så länge som möjligt och att samtidigt hinna äta sin frukost. På grund av den stressade morgonen har flertalet av respondenterna utvecklat olika vanor för att underlätta morgonens bestyr samt undvika obehagliga överraskningar. Respondenterna upplever även en viss tvetydighet mellan hälsa och njutning. Många upplever att det är svårt att tillaga både en nyttig men samtidigt njutbar frukost. Detta medför att respondenterna tenderar till att vara extra mottagliga för vanor. Genom att göra som de alltid gjort undviker konsumenten att ställas inför svåra frukostbeslut. Respondenterna uppvisar enligt vår mening en lathet då de inte är beredda att offra någon tid eller något engagemang för att förändra och möjligtvis förbättra sin frukost. Deltagarna i studien exponeras återkommande för diverse påtryckningar gällande sin matkonsumtion. Dessa påtryckningar utgörs dels av interna faktorer i form av attityd- och motivationsförändringar och dels av externa faktorer så som medier och olika samhällsdebatt...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Frukostvanor : Vad tycker och tänker konsumenten kring sin frukost?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Frukostvanor : Vad tycker och tänker konsumenten kring sin frukost?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16227 [2024-05-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×