Functional Food : Funktionellt för konsument eller producent?

1444 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Att hälsa är en ny och växande marknad i Sverige är inget som undgått vare sig producenter eller konsumenter. Medvetenheten hos folket kring hälsa ökar och den svenska befolkningen har aldrig varit så hälsomedveten som den är idag. Trots detta blir vi enligt statistiken allt fetare. Det verkar motsägelsefullt, att sjukdomar som fetma och diabetes kraftigt ökar under samma period där marknadsföringen av nyttigare livsstilar och livsmedel är massiv. Fettsnåla och sockersnåla alternativ bland livsmedelprodukterna ökar och produktionen av hälsosamma produkter har varit på uppgång de senaste åren. Produkter som Functional Food har till syfte att ge ett mervärde för konsumenten i form av vetenskapliga dokumenterade effekter på individens hälsa. Dock finns det trender som visar på en utveckling som inte främjar folkhälsan. Då intresset för hälsa ökar hos konsumenten torde även efterfrågan på hälsosamma livsmedel öka i samma takt vilket i sin tur borde göra befolkningen friskare? Hur kommer det sig att befolkningen blir fetare trots ett ökat intresse för hälsa och ett ökat utbud av hälsosamma livsmedel? I denna studie tar vi reda på vad som driver utvecklingen av produkter som Funktionell Food och undersöka de underliggande faktorerna på marknaden. Vidare undersöker vi och tar ställning till huruvida produkterna har en positiv och/- eller negativ inverkan på konsument respektive producent. För att genomföra vår undersökning har vi genomfört kvalitativa intervjuer med producenter av Functional Food produkter samt en enkätundersökning där vi undersökt de svenska konsumenternas inställning. Vi har uppmärksammat tre trender, Health, Convenience och Pleasure som skapar ett motsägelsefullt konsumentbeteende. Dessa tre trender motverkar varandra och konsekvensen blir att konsumenten skapar ett debet och kredit beteende kring sina matvanor i och med att konsumenten använder Functional Food produkterna för att dämpa sitt dåliga samvete efter en onyttig måltid och använder produkterna som ett komplement istället för ett hälsosamt alternativt. Vi anser att så länge konsumenten använder sig av ett debet och kredit beteende spelar vi ett ”noll summespel” där konsumentens hälsa varken kommer förbättras eller försämras. Därför me...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Functional Food : Funktionellt för konsument eller producent?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Functional Food : Funktionellt för konsument eller producent?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16228 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×