Mänskligheten har idag blivit allt mer medveten om vilken påverkan människan har på klimatet. Ett steg i att reducera växthusgaserna är att konstruera motorer med högre hållfasthet och reducerad vikt, detta för att uppnå lägre bränsleförbrukning och renare förbränning i dagens lastbilsmotorer.För att uppnå dessa krav är en lösning att öka kompressionen i motorn. Detta medför högre hållfasthetskrav samt hög värmeledningsförmåga hos materialet i motorerna. Avdelningen för komponentteknologi på Tekniska högskolan i Jönköping har i samarbete med Volvo Powertrain AB, Scania CV AB och DAROS Piston Rings AB fått uppdraget att utveckla ett material med rätt mekaniska egenskaper för att passa i lastbilsmotorer och kolvringar i marina applikationer.Målet med detta examensarbete är att analysera de mekaniska egenskaperna i en serie där gjutjärn gjutets under olika metallurgiska förhållanden.Fyra olika serier av gjutjärn har analyserats med utgångspunkt av variation av kolhalt, nodularitet, mängd ympningsmedel samt svalningshastighet.Efter dragning av samtliga prover analyserades mätdata i Matlab 2006a och resulterade i olika sambandsdiagram.Låg kolhalt samt snabb avsvalning av gjutgodset ger höga hållfasthetsegenskaper och vice versa. En hög nodularitet ger höga hållfasthetsegenskaper gällande brottgrans, sträckgräns och elasticitetsmodulmodul. Från experimenten där olika ympningsmedels påverkan av hållfastheten, har kunnat konstateras att ympningsmedlet Superseed ger de högsta hållfasthetsegenskaperna följt av Fe-pulver och Fe-C-pulver.Värmeledningsförmågan och dämpningsförmågan för vibrationer är bäst i lamellartad grafit följt av kompakt och nodulär grafit. Studier visar att värmeledningsförmågan ökar med långsam svalning, oavsett grafitstruktur. I dagens dieselmotorer eftersträvas både god hållfasthet och god värmel...