Syftet med uppsatsen har varit att undersöka förekomsten av kultur- och språkstrategier i små och medelstora, exporterande, sydsvenska företag. Med hjälp av en en kvantitativ enkätstudie har vi studerat förekomsten av kultur- och språkstrategier. De teoretiska perspektiven inkluderar det rationella strategisynsättet, presenterat av Barney och Johnson & Scholes.,Hofstedes kulturdimensioner samt lingvistik. 104 respondenter i form av företag ur målgruppen har besvarat vår enkät. Datan har analyserats i programmet SPSS och utöver förekomsten av kultur- och språkstrategier har förekomsten av strategier analyserats i samband med diverse variabler. Av de undersökta företagen har 39.4 % en kulturstrategi och 38.5 % har en språkstrategi. Ett tydligt samband visar att förekomsten av kultur- och språkstrategier ökar med andelen export av omsättning. Samma tendens gäller för företag som är dotterbolag till ett utländskt bolag, som i större utsträckning har kultur- och språkstrategier. Analysen visar även att ej familjeägda företag har en kulturstrategi i högre utsträckning än de som är familjeägda.
1782 visningar
uppladdat: 2006-09-06
uppladdat: 2006-09-06
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentera arbetet: Syftet med uppsatsen har varit att undersöka förekomsten av kultur- och språkstrategier i små och medelstora, exporterande, sydsvenska företag. Med hjälp av en en kvantitativ enkätstudie har vi studerat förekomsten av kultur- och språkstrategier. De teoretiska perspektiven inkluderar det rationella strategisynsättet, presenterat av Barney och Johnson & Scholes.,Hofstedes kulturdimensioner samt lingvistik. 104 respondenter i form av företag ur målgruppen har besvarat vår enkät. Datan har analyserats i programmet SPSS och utöver förekomsten av kultur- och språkstrategier har förekomsten av strategier analyserats i samband med diverse variabler. Av de undersökta företagen har 39.4 % en kulturstrategi och 38.5 % har en språkstrategi. Ett tydligt samband visar att förekomsten av kultur- och språkstrategier ökar med andelen export av omsättning. Samma tendens gäller för företag som är dotterbolag till ett utländskt bolag, som i större utsträckning har kultur- och språkstrategier. Analysen visar även att ej familjeägda företag har en kulturstrategi i högre utsträckning än de som är familjeägda.
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2006-09-06] Syftet med uppsatsen har varit att undersöka förekomsten av kultur- och språkstrategier i små och medelstora, exporterande, sydsvenska företag. Med hjälp av en en kvantitativ enkätstudie har vi studerat förekomsten av kultur- och språkstrategier. De teoretiska perspektiven inkluderar det rationella strategisynsättet, presenterat av Barney och Johnson & Scholes.,Hofstedes kulturdimensioner samt lingvistik. 104 respondenter i form av företag ur målgruppen har besvarat vår enkät. Datan har analyserats i programmet SPSS och utöver förekomsten av kultur- och språkstrategier har förekomsten av strategier analyserats i samband med diverse variabler. Av de undersökta företagen har 39.4 % en kulturstrategi och 38.5 % har en språkstrategi. Ett tydligt samband visar att förekomsten av kultur- och språkstrategier ökar med andelen export av omsättning. Samma tendens gäller för företag som är dotterbolag till ett utländskt bolag, som i större utsträckning har kultur- och språkstrategier. Analysen visar även att ej familjeägda företag har en kulturstrategi i högre utsträckning än de som är familjeägda.Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16461 [2024-05-19]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera