Förväntningsgap vid mindre och medelstora företag - Revisorns roll under förändringen

1507 visningar
uppladdat: 2008-01-28
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: De senaste årens debatter kring revisorer och dess profession har bidragit till olika utveckling av revisorns roll. Diskussionerna i dagsläget handlar främst om det ansvar som revisorer förväntas ha ifrån de olika intressenterna. Grunden till dessa diskussioner och spekulationer kommer främst från de företagsskandaler som inträffat, både internationellt och nationellt. Revisorns roll har genom dessa skandaler fått många tolkningar och frågan är vem som bär ansvaret för att en sådan skandal inträffar? Somliga menar på att revisorn har ansvaret att se till att bolagets finansiella rapportering motsvarar den faktiska verkligenheten medan revisionsprofessionen ställer sig mot att endast vara en granskare och se till att företagets finansiella rapportering stämmer enligt gällande regler och normer. I och med dessa olika åsikter uppstår det här ett gap, förväntningsgapet. Syfte och avgränsningar: Vår studie bygger vidare på en tidigare studie1 vars syfte var att studera vad som orsakar förväntningsgapet och om en enhetlig bild av revisorns roll kunde skapas. Detta gjordes genom att studera revisorer och större företag. Vår undersökning kommer istället att inriktas på de mindre företagen och samtidigt innefatta ytterligare en intressent, kreditgivare. Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka vad orsaken till förväntningsgapet är samtidigt som vi avser att undersöka vem eller vilka av de olika parterna som bidrar till gapet, vart gapet uppstår. Metod: Undersökningen grundar sig dels på vår referensram, där grundläggande fakta tagits fram för att kunna besvara våra frågeställningar. Den fakta som framtagits i referensramen har komplimenterats med ny fakta som framtagits genom vår empiriundersökning. Detta har gjorts för att får en bredare bild av situationen. Undersökningen består av personliga intervjuer som gjorts med respondenter från revisionsbyråer, företagsrepresentanter samt kreditgivare. Vidare har också mailintervjuer utförts. Resultat och slutsatser: Studien visar att ett större förväntningsgap finns vid de mindre och medelstora företagen. De olika förväntningarna uppkommer genom bristfällig information och kommunikation och även genom okunskap från företagens sida. För att kunna minska förväntningarna krävs tydligare information och kommunikation och bättre insikt i revision från företagens sida. Byråerna måste även särskilja sina tjänster för att bidra till minskat gap. Förslag till fortsatt forsk...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förväntningsgap vid mindre och medelstora företag - Revisorns roll under förändringen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-28]   Förväntningsgap vid mindre och medelstora företag - Revisorns roll under förändringen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16524 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×