Två policys på kollisionskurs?: en kvalitativ undersökning av grundskolans miljöpolicy

1698 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
En central fråga som hela tiden har återkommit är: hur ska staten organiseras för att på bästa möjliga sett ta tillvara på demokratins fördelar, utan att riskera att jordens resurser blir överexploaterade? FN:s miljökonferenser, i exempelvis Stockholm och Rio de Janerio har lett till att ekologismen och den liberala demokratin varit tvungen att existera sida vid sida. På den teoretiska nivån finns stora konflikter mellan den liberala demokratin och ekologismen. Med bakgrund av konflikten mellan ekologismens skyldigheter och liberalismens rättigheter är uppsatsens syfte att undersöka huruvida dessa konflikter existerar och utgör ett problem i skolans verksamhet. Detta blir relevant att studera dels på grund av att Agenda 21-handlingsplanen tillskriver skolan ett stort ansvar när det gäller att utbilda miljömedvetna medborgare och dels på grund av att begreppet hållbar utveckling fått allt större prioritet på den politiska dagordningen i de liberala demokratierna. Ett rimligt antagande då en policy ska implementeras är att få konflikter mellan olika policys är en förutsättning för ett gott resultat. Uppsatsens metod som är en textanalys av kvalitativ form använder en idealtypsanalys för att analysera det empiriska materialet, som består av både formell och informell policy, den nationella skolplanen samt intervjuer med pedagoger och skolledare. Tre skolor som är miljöcertifierade av stiftelsen Håll Sverige Rent väljs ut för att ingå i intervju urvalet, där sedan rektorerna och miljöansvariga pedagoger intervjuas. Slutsatserna visar en aning splittrade resultat. Samtidigt som den empiriska analysen visar på stora empiriska konflikter mellan den liberala demokratin och den politiska ekologismen, finns samtidigt andra faktorer som gör dessa slutsatser obetydliga. Det visade sig att skolans policy tillskriver eleverna både liberala rättigheter och ekologiska skyldigheter. Denna slutsats går naturligtvis emot den i syftet uppställda preliminära slutsats att få konflikter mellan olika policys är en förutsättning för att uppnå ett gott resultat av implementeringen. Teoretiska faktorer som försvårar för denna slutsats är frågan hur mycket rättigheter barnen egentligen har enligt den liberala teorin, vilket också går igen i den empiriska analysen. Även om ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Två policys på kollisionskurs?: en kvalitativ undersökning av grundskolans miljöpolicy

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Två policys på kollisionskurs?: en kvalitativ undersökning av grundskolans miljöpolicy
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16701 [2024-05-12]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×