Syftet med vår uppsats var att undersöka Feministiskt initiativs (Fi) kommunikation ur ett sändar- och mottagarperspektiv. Vi har tittat på vad sändaren har för avsikt med kommunikationen och hur de själva uppfattar den. Vi har även undersökt hur allmänheten uppfattar kommunikationen och om sändarens uppfattningar stämmer överens med mottagarnas.Fi är det första politiska partiet, med feminismen som ideologi, att kandidera till Sveriges riksdag. Partiet är relativt nytt och deras politik och interna problem har varit ett omdebatterat ämne i media. Med detta som grund fann vi partiets kommunikation som ett intressant föremål för granskning.För att komma i kontakt med människors subjektiva föreställningar kring det aktuella fenomenet genomförde vi personliga intervjuer. Vi intervjuade en styrelseledamot från Fi som skulle representera partiet och åtta andra strategiskt utvalda personer som skulle kunna representera den svenska befolkningen. Det material som låg till grund för undersökningen bestod av partifärgen, logotypen samt ett antal affischer och ett vykort som användes i valkampanjen 2006.Resultatet visar att Fi vill att deras kommunikation ska spegla partiets karaktär. De säger själva att Fi är ett parti med humor och nytänkande och att det ska synas i hur de kommunicerar. De vill även bli kvitt den klichéartade bilden av feminister, som allt för ofta påträffas i dagens samhälle. Partiet vill kommunicera med alla samhällsgrupper och ser hela Sveriges befolkning som sin målgrupp. Trots det har de ändå valt en något icketraditionell stil som de tror kan misstolkas ibland.Den av partiet förväntade misstolkningen, syntes mycket riktigt, i våra mottagarintervjuer. Affischerna kunde ibland uppfattas som tvetydiga och retoriken var inte alltid så självklar för mottagarna som den kan antas vara för sändaren. Trots detta verkade de flesta ändå förstå vad Fi:s grundläggande budskap handlar om. Det mest utmärkande i resultatet var den breda variation av uppfattningar som materialet gav upphov till. Känslor och tankar kring Fi:s budskapsförmedling visade sig nämligen vara väldigt varierande. Reaktionerna skifta...