Lärande i socialt samspel utifrån musikdrama

1614 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning Musikdrama sett ur ett historiskt perspektiv och ur författarnas perspektiv. Syfte och problemformulering Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur elever reflekterar över undervisningen i musikdrama. Problemformulering: Hur reflekterar elever över undervisning i musikdrama? Hur kan dessa reflektioner tolkas ur ett lärande perspektiv? Teoretisk anknytning Det sociokulturella teoriperspektivet på lärande förklaras utifrån följande fem rubriker: kommunikation och samspel, kontext, mediering, dialog och kultur. Detta enligt tre forskare. Begreppet pedagogiskt drama diskuteras utifrån fyra olika synsätt där alla har agering som en kärna i verksamheten. Musikdrama och lärande förklaras ur flera författares vinklar. Slutligen visas tidigare forskning gjord inom ämnet av tre forskare. Material och metoder Undersökningsgruppen är en musikdramagrupp på en kulturskola i Göteborg. Elevernas dokumentationer från varje lektion har samlats in och det har genomförts en fri diskussion över examensarbetets syfte. Deras reflektioner över undervisningen har analyserats. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod, inspirerad av fenomenografins idé, när materialet bearbetats. Eftersom det är våra elever inser vi problematiken med att kunna vara objektiv i forskningen. Eleverna och föräldrarna har godkänt och låtit oss låna och läsa dokumentationerna samt använda deras tankar i diskussionen kring musikdrama. Resultatredovisning Det resultat som framkommit av undersökningens material och respondenter redovisas i sju huvudteman. Gruppträning, personlig utvecklingsträning, emotionell träning, empatisk träning, teaterträning, viljan att uppträda och övriga tankar. Ur det sista huvudtemat, övriga tankar, har följande underrubriker uppkommit: Behov av social gemenskap, lust och glädje i arbetet samt oro och negativa reflektioner. Resultatet redovisas i löpande text blandat med direktcitat från eleverna själva och deras dokumen...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Lärande i socialt samspel utifrån musikdrama

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Lärande i socialt samspel utifrån musikdrama
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16760 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×