Human resource managment på den svenska hotellmarknaden : Vilka stategier används av aktörerna på den svenska hotellmarknaden

1292 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SammanfattningDen svenska hotellmarknaden domineras till stor del av utländska aktörer. Stora hotellkedjor som Hilton, som representerar Storbritannien, Accor, som representerar Frankrike är bland de dominerande aktörerna. Bland de nordiska representanterna så är First/Tribe Hotels en organisation som ”sticker ut”. Alla dessa organisationer präglas av den organisationskultur som de uppstod i. De har alla arbetat fram framgångsrika strategier i sina respektive hemland. På den svenska marknaden så är konkurrensen bland dessa hotell är väldigt hög. Företagen försöker att åstadkomma fördelar gentemot sina konkurrenter genom olika strategier och koncept. En viktig del av arbetet är vilka Human resource strategier som används. För oss var det intressant att förstå hur dessa strategier var uppbyggda. Tar de olika hotellen med sig de strategier som de utvecklat i sitt ”hemland” eller anpassar man sig till de strategier som karakteriserar den svenska företagskulturen? Med bakgrund av detta kommit fram till följande problem:Vilka HR modeller använder de tre stora aktörerna när de agerar på den svenska hotellmarknaden?Vi har tittat på detta problem genom arbetstagarnas perspektiv och använt oss av en kvalitativ metod. Vi ville först förstå hur organisationskulturen så ut i varje hotells hemland och har därför använt oss av en deduktiv ansats. Vårt syfte var att kartlägga vilka HRM-strategier som används inom den svenska hotellmarknaden. Sedan ska vi undersöka om de aktuella aktörerna har anpassat sina HRM-strategier till den svenska organisationskulturen eller om de använder sig av HRM-strategier som används i deras respektive ”hemländer”.Vi ansåg att Hofstede arbete om olika organisationskulturer och hans fyra dimensioner (maktdistans, individualism gentemot kollektivism, mannlighet gentemot kvinnlighet och osäkerhetsundvikande) var en bra ”grund” för att kunna upptäcka skillnader i de olika hotellens strategier.Vår förförståelse bygger på att vi är Hotell & Restaurang studenter och har en viss erfarenhet av branschen. Denna erfarenhet har präglat arbetet på det sätt att vi har haft vissa förutfattade meningar om vilka human resource som används på marknaden. Vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med sex stycken respondenter. Vi valde att först transkribera all data som vi samlat in för att sedan sortera ut det data som vi tolkade var relevant för uppsatsen. Genom att vi har tolkat respondenternas svar djupgående för att förstå hur deras arbetssituation såg ut så har vi använt oss av en hermeneutikisk kunskapssyn.Genom att jämföra våra teoretiska antaganden med det empiriska materialet så har vi kommit fram till att aktörerna på den svenska hotellmarknaden anpassar sig till en stor grad till de svenska human resource strategier som präglas av den svenska organisationskulturen. Den enda avvikelse som vi upptäckte var att under variabeln osäkerhetsundvikande så ansåg vi att Accor präglades av d...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Human resource managment på den svenska hotellmarknaden : Vilka stategier används av aktörerna på den svenska hotellmarknaden

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Human resource managment på den svenska hotellmarknaden : Vilka stategier används av aktörerna på den svenska hotellmarknaden
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16791 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×