Gränslösa möjligheter? - Destinationsmarknadsföring av den gränsöverskridande regionen Transmanche

1674 visningar
uppladdat: 2006-11-02
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Storbritannien och Frankrike har genom historien gått igenom både allianser och fiendskap, varit involverade i krig både med och mot varandra, och ur detta har uppstått otaliga kulturella och sociala skillnader länderna emellan. Idag är dock länderna sammanknutna inte enbart genom en fysisk länk i form av tunneln under Engelska kanalen, utan även genom den gränsöverskridande regionen Transmanche. Denna sammankoppling gör att länderna, och framförallt de berörda regionerna på vardera sidan kanalen, tvingas samarbeta för att de nätverk som sammankopplingen innebär skall fungera. Man bör även gemensamt arbeta för att göra regionen attraktiv för besökare och bosättare, för att på så sätt skapa ekonomisk och regional utveckling. Syftet med denna uppsats är att genom studier av turistbroschyrer söka reda på svaret till frågan hur en gränsöver-skridande region fungerar sett ur ett turismperspektiv, samt hur en sådan regions binationella status framställs och upplevs ur turisters synvinkel. Region Transmanche har fått stort ekonomiskt stöd i form av INTERREG-bidrag från EU för att utveckla regionen, men turism är något som ofta inte hamnar i fokus när pengarna fördelas på regionens olika utvecklingsområden. Svårig-heterna med att marknadsföra en region bestående av två länder med olika kultur och sociala förutsättningar är ett annat hinder som försvårar denna regions utvecklingsmöjligheter. De attraktioner som lyfts fram i broschyrer och av turistbyråerna kan tematiseras som historiska, kulturella och naturrelaterade upplevelser, och oftast är dessa nationellt präglade. Regionens unikhet i och med sin binationella status, liksom varumärket och namnet Transmanche, når inte ut till turister i den utsträckning det skulle kunna för att på ett effektivt sätt stärka regionens kollektiva identitet. Vi menar att det bör sa...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Gränslösa möjligheter? - Destinationsmarknadsföring av den gränsöverskridande regionen Transmanche

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-11-02]   Gränslösa möjligheter? - Destinationsmarknadsföring av den gränsöverskridande regionen Transmanche
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16796 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×