SammanfattningVårt syfte med denna uppsats är att analysera hur varumärket Sverige är uppbyggt. Vi vill även ta reda på huruvida det är möjligt att använda sig av de traditionella marknadsföringsteorier som finns vid marknadsföringen av ett land som turistdestination. Vi har valt att fokusera på Sveriges Rese- och Turistråd som är den nationella organisation som ansvarar för varumärket Sverige. Vi är speciellt intresserade av att se hur marknadsföringen gentemot franska turister bedrivs.Vi började med att studera olika teorier relaterade till ”branding”. Vi upptäckte efterhand att STP (segmentation, Targeting, positioning) var en viktig del av ”branding” och därför inkluderade vi detta i våra studier.För att uppnå vårt syfte valde vi att genomföra en kvalitativ undersökning i form av fyra intervjuer. Vi intervjuade Ylva Björnberg, varumärkesansvarig och Bo Söderström, informationsdirektör, på huvudkontoret i Stockholm. På utlandskontoret i Paris pratade vi med Helena Nahon, områdesansvarig, och Caroline Lilja-Grilly, pressansvarig. För att komplettera den information som vi fick genom intervjuerna använde vi oss sekundär information, i form av en marknadsplan gällande Frankrike. Vi använde oss även av texter från olika hemsidor för att få grundläggande information om de olika turistorganisationerna i Sverige.I analysen sammanförde vi teori och empiri för att se hur teorierna tillämpades i verkligheten och hur varumärket Sverige är uppbyggt. Vi utgick från varje enskild teori för att komma fram till hur väl informationen i empirin gick att applicera på just denna.Vi kom fram till att de teorier vi studerat i allra högsta grad kunde kopplas till turistrådets marknadsföringsarbete. Vi kunde även se att varumärket Sverige består av ett antal ständigt återkommande faktorer, alltifrån konkreta attribut som till exempel natur och kultur, till mer djupgående värderingar som till exempel ärlighet och demokrati. Mar...