Detta examensarbete utfördes på Megadoor AB i Skellefteå som tillverkar
industriportar i alla tänkbara storlekar. Portarna har en unik teknisk
utformning vilket gör att det endast finns ett fåtal konkurrenter. I
dagsläget tillverkar Megadoor AB sina större portar mestadels i mindre delar
innan de skickar dem till kunden, vilket gör att de har en lång
installationstid. Om portarna istället skulle tillverkas i sin helhet i
produktionslokalen, skulle de kunna minska tiden för installationen vilket
skulle öka servicegraden mot kunden. Detta har länge diskuterats på
företaget, men eftersom kunskapen kring vilka transportregler som finns för
transport av extrema produkter och hur prisbilden ser ut för dessa
transporter, har de inte vågat ändra sitt tillvägagångssätt.
Syftet med detta arbete är att komma med rekommendationer om hur långa
portar som bör skickas i sitt färdigproducerade skick till fyra valda
städer. Rapporten kommer även att presentera vilka regler och lagar som
finns kring transporter.
Arbetet har gått ut på att först undersöka andra företag som kan sitta med
samma problem, för att få en bättre bild av hur problemet skulle kunna
lösas. Nuläget på Megadoor AB har även studerats, där kostnader för
installationer och tillverkning har tagits fram. Transportbolag har
intervjuats för att få en bra bild över hur priserna ser ut på
transportmarknaden. Transportpriset till fyra europeiska länder har valts
att studeras. Kostnadskalkyler har sedan utförts på ett antal portar för att
se hur kostnadsskillnaderna mellan att skicka färdigproducerade portar eller
delproducerade portar. Detta har utmynnat i en analys av
kostnadsskillnaderna och några utvalda fördelsfaktorer. Från denna analys
har sedan följande rekommendationer kommit fram:
· Megadoor AB bör tillverka så stora System 1500 portar som det i
dagsläget är möjligt i sitt slutliga skick innan de skickas till kund. Detta
gäller till samtliga av de städer som undersökts.
· System 1000 portarna bör Megadoor AB skicka färdigproducerade i alla
läng...