Syftet med detta examensarbete är att utifrån ett Scaniaperspektiv ta fram
konkreta förslag för en förbättrad produktionsstrategi av kamaxelhärdningen
på Scania Transmission. Det rekommenderade förslaget ska ha en kapacitet på
120.000 kamaxlar/år vid 3-skift.
Arbetet har fortskridit i fem större block: litteraturstudie, kartläggning
av nuläge, benchmarking, framtagning och utvärdering av förslag samt
rekommendationer och slutsatser. Som hjälp har använts verktyg som t.ex. VSM
(design av värdeflöden), FSLP (förenklad systematisk lokalplanläggning) och
Scanias investeringskalkylmodell MIKA.
Idag sätthärdar Scania sina kamaxlar. På grund av ökande produktionsvolymer
kommer värmebehandlingen inom kort ha kapacitetsbrist. Värmebehandlingen är
skild från mjuk- och hårdbearbetningen vilket medför transporter mellan de
olika byggnaderna. Dessutom arbetar mjuk- och hårdbearbetningen modifierat
3-skift, medan värmebehandlingen arbetar 5-skift, vilket medför störningar i
materialflödet. Delar av dagens utrustning i värmebehandling är utsliten
vilket leder till störningar och höga underhållskostnader. Scania har även
en hög andel kassationer, som till viss del beror på att axlarna blir
krokiga vid härdningsprocessen.
I denna rapport har tre olika alternativ för framtida värmebehandling
utretts. Alternativ 1 är induktionshärdning, alternativ 2 att införa samma
process som används på Scania i Brasilien och alternativ 3 är att bygga ut
och förbättra dagens process. De tre alternativen har utretts med hänseende
till säkerhet/miljö, kvalitet, flöde/leverans, ekonomi,
användarvänlighet/kompetens och implementeringstid.
Det alternativ som visat sig vara lämpligast och rekommenderas är
induktionshärdning. Induktionshärdning är en snabb process som sker i färre
steg än sätthärdning, vilket leder till färre buffertar och kortare
genomloppstid. Processen kan integreras med mjukbearbetningen så att hela
tillverkningen hamnar inom samma organisation och i samma byggnad vilket
underlättar den interna logistiken.
Induktionshärdning antas även böja axlarna mindre än sätthärdning, vilket
bör leda till färre kassationer. Även ur säkerhets- och miljösynpunkt anses
induktionshärdning vara det bästa alternativet eftersom metoden är
energisnål och tunga lyft och hanteringen av brandfarliga gaser elimineras.
Under implementeringstiden på cirka fyra år måste dagens utrustning
for...