Tre olika studier genomförts; en analysering av data från tre väderstationer på Svalbard;en instrumentell jämförelse mellan tre väderstationer på Svalbard nära huvudorten Longyearbyen; en fallstudie av data från en väderstation på berget Breinosa jämfört med situationen i Adventdalen nedanför.Undersökningen av generella vädersituationen vid de tre stationerna, Adventdalen (data från 2004-2006), Svalbard Flygplats (data från 1994-2004) och Gruvefjellet (data från 2002-2005) visade tydligt att den lokala omgivningen bidrar mycket till hur vädret formas. Medelvindhastigheten i Adventdalen var 5,1 m/s och vindriktningen mestadels längs dalen ut mot fjorden. Kanaliseringseffekter dominerar vindarna i dalen och bidrar till de höga vindhastigheterna. Kanaliserade vindar från Adventdalen når ofta Svalbard Flygplats (medel vindhastighet 4,8 m/s). Vid Flygplatsen finns också ett visst bidrag från vindar utifrån havet (mestadels under sommaren), d.v.s. sjöbris. I situationer då vädret vid flygplatsen varit mer kontinentalt så har Adventfjorden mest troligt varit täckt av is.Gruvefjellets höga placering bidrar till låga temperaturer och en medelvindhastighet på 3.9 m/s. Dock är temperaturen är ofta lägre i Adventdalen och vid Flygplatsen på grund av att det ofta förekommer temperaturinversioner i marknivå.Den instrumentella jämförelsen berörde tre stationer i Adventdalen. Data från den stationära stationen jämfördes under 4-7 oktober 2006 med data från två temporära stationer. Det är tydligt att den stationära stationen är i behov av kalibrering. I alla fall är det uppenbart vid studien av lufttrycket som tydligt är förskjutet och visar ett lägre tryck.Tredje studien var en fallstudie och data undersöktes från berget Breinosa och Adventdalen. En ny väderstation kommer att monteras på Breinosa under 2007 och data (16 december 2005 till 12 januari 2006) från en temporär station användes i studien. Vindhastigheten är ofta lika hög i dalen som på berget på grund av kanaliseringseffekter. Temperaturen i dalen förefaller vara påverkad av temperatursituationen på ber...