Linjeutvidgningar av snabbrörliga konsumentvaror

1326 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Världen är föränderlig, de ringdansande kannibalerna har flytt från sin öde ö i indiska oceanen till godishyllan i din lokala affär. Författarna till denna studie har analyserat linjeutvidgning inom snabbrörliga konsumentvaror med fokus på den svenska chokladkonfektyrbranschen, där ”kannibalisering” är ett vanligt förekommande fenomen. I butiken är det en ständig kamp för att vi konsumenter ska välja varumärket med stort ”V”. Företagen satsar enorma resurser på att stärka sina varumärken och författarna har uppmärksammat det stora fokus som nu råder på linjeutvidgning av redan etablerade varumärken. Genom litteraturstudier, genomgång av case-studier och intervjuer har författarna undersökt linjeutvidgningsstrategier. Kort sagt rör det sig om att skapa och bibehålla lojaliteten gentemot varumärket. Detta möjliggörs effektivast genom att ockupera så mycket hyllplats som möjligt ute i butikerna. Ju starkare varumärket är och ju fler linjeutvidgningar man har desto mer hyllplats får man. Detta resulterar i en offensiv strategi i form av ökad exponering och försäljning, samt en defensiv strategi i form av inträdesbarriär mot konkurrerande varumärken som hamnar i periferin ute i butikerna. För att lyckas med linjeutvidgningen krävs noggrann planering, starka och symboliska varumärken samt ett gott stöd från marknadssidan. Kannibaliseringseffekter och utspädning av modervarumärket tas frekvent upp som de största riskerna i tidigare forskning, men kanske är kortsiktigheten i linjeutvidgningsstrategier ett ännu större hot. Omsättningen på produkt- och marknadschefer tenderar att vara hög samtidigt som pressen att visa snabba resultat dominerar i beslutstagandet. Detta leder olyckligtvis till att beprövade och enklare innovationer framträder starkast. Dessa kan i längden skada varumärket och fö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Linjeutvidgningar av snabbrörliga konsumentvaror

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Linjeutvidgningar av snabbrörliga konsumentvaror
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16973 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×