Kommunikationsflöden vid felavhjälpning inom Banverket

1300 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Något vi dagligen möter i vår omgivning är kommunikations- och informationsutbyte. Det är både en social och en teknisk process ? social, för att den rör sig om samverkan, samspel och samvaro med våra medmänniskor. Den sociala processen får oss att utvecklas mentalt och växa i välmåendet. Den tekniska processen handlar om att utnyttja de tekniska hjälpmedel som finns att tillgå, till exempel telefoner, datorer, etcetera. Examensarbetet ingår som en fallstudie i forskningsprojektet "Ökad punktlighet genom effektivare underhåll" och har utförts för Järnvägstekniskt Centrums(JvtC) räkning, vid Luleå tekniska universitet, i samarbete med Banverket Produktion Nord samt Banverket Trafik i Boden, under perioden september 2003 ? februari 2004. Arbetet har gjorts med utgångspunkt från rättidighet och akut underhåll för att undersöka om det finns något sätt att förbättra kommunikationen och informationsflödet mellan underhållstekniker, arbetsledning och driftledningspersonal, så att underhållteknikerna vid anmält akut fel ute i Banverkets anläggningar, får med sig rätt material, har rätt kompetens för felet i fråga och beger sig till rätt ställe. Undersökningen som ligger till grund för denna rapport är till stor del en litteraturstudie, inriktad på den akuta felavhjälpningen. Studien är varvad med intervjuer av arbetsledare och tekniker för de olika teknikslagen, el-, ban- och signalteknik, vid Banverket Produktion Nord och personal från tågledningen, driftledningen vid DLC i Boden. Arbetsfrågan har varit: Går det att förbättra den akuta felavhjälpningen och förbättra punktligheten med hjälp av förbättrad kommunikation? Finns det något sätt att förbättra kommunikationsflödet utan att minska informationsinnehållet? I många fall av allmän kommunikation så uppstår missförstånd mellan de parter som kommunicerar vid akut felavhjälpning. I dagsläget är det snarare så att strömmen av information via e-mail till, till exempel tågtrafikledningen, upplevs som ett störande moment eftersom så liten del av meddelandena verkligen berör vederbörande yrkesgrupp. Ett förslag till att minska "bruset" skulle kunna vara att de som skickar, ringer eller på något annat sätt försöker att meddela sig, måste ta reda på om det tänkta meddelandet verkligen berör personalen. En annan möjlighet skulle kunna vara att använda sig av en så kallad gatekeeper. Denne person går igenom de brev, e-mail eller telefonsamtal som kommer till de olika avdelningarna (tekniker, tågledare, tågtrafikledare, ban- och eldriftledare) för att sålla bort oväsentlig information. Ett tredje alternativ rörande e-mail kan vara att använda Bifrost. Det är, ännu så länge, en prototyp till ett system som kategoriserar inkommande e-mail i inboxen efter fördefinierade regler. Dessa regler behöver inte underhållas och de kan hantera allt från 50 till 1000-tals inkommande meddelanden. Ett annat förslag till en eventuellt förbättrad kommunikation mellan DLC och underhållstekniker är att försöka öka närheten mellan dessa. I dagsläget befinner de sig fysiskt långt ifrån varandra på sina arbetsstationer. Mellan teknikerna i Boden och DLC är det cirka 1 kilometer och mellan teknikerna i Luleå och DLC i Boden är det cirka 4 mil. Det är en fördel om underhållsteknikerna och personalen på DLC har daglig "ögonkontakt" med varandra. Under intervjuerna med underhållstekniker från de olika teknikslagen framkom ett visst missnöje med Banverkets egen informationssida på intranätet: Knuten. Den upplevdes inte dagsaktuell och uppdaterades inte kontinuerligt. Banverkets månadstidning, Rallaren ? Trafik och Produktion, upplevdes mer "up to date". Även frågan om erfarenhetsåterföring har berörts. Kan man verkligen lära sig av andras erfarenheter och tidigare gjorda misstag, på vilket sätt kan detta återföras till tekniker och personal och leda till ett förbättrat arbete? De flesta tekniker upplever att den bästa utbildningen fås genom att arbeta med äldre, mer erfarna kollegor. Teknikerna säger att det inte skulle kunna gå att arbeta effektivt utan denna möjlighet till erfarenhetsutbyte. För DLC:s räkning så är denna fråga i det närmaste överflödig: Banverkets författningsordning (BVF) och dess säkerhetsordning (SÄO) bygger på tidigare händelser och erfarenheter. Det är svårt att kunna få ett önskat resultat, det vill säga att kunna förbättra rättidigheten och det akuta underhållet genom förbättrad kommunikation, på den lilla del av orga...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kommunikationsflöden vid felavhjälpning inom Banverket

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Kommunikationsflöden vid felavhjälpning inom Banverket
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16980 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×