Om du vill och vågar – en studie om kommunikation hos Habia Cable

1 röster
1777 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Det ligger i människans natur att kommunicera och det utgör en förutsättning för all typ av utveckling. Vi kommunicerar på olika sätt där den vanligaste formen är ansikte till ansikte, men inom en organisation kan andra former av kanaler vara mer användbara, som tex. e-post och olika IT-system. En organisation med en fungerande och god kommunikation är eller blir mycket framgångsrika.I denna studie har jag valt att fortsätta studera hur kommunikationen ser ut och fungerar hos Habia Cable. Jag bygger vidare på den c-uppsats (Inre liv och yttre verklighet – en kommunikationsstudie hos Habia Cable) jag skrivit, där jag fick fram hur kommunikationsmönstret såg ut. Undersökningen skedde via en enkät, där alla fick fylla i vilka de kände till, hade kontakt med eller arbetade ihop med av samtliga anställda inom organisationen. Det jag fick fram från denna undersökning var att 24% hade någon form av kontakt och att 61% kände till varandra. Genom denna nya studie har jag valt att ta reda på vad som fungerade bra och mindre bra samt ta fram verktyg organisationen kan använda sig av för att förbättra kommunikationen.Habia Cable är en av Europas största tillverkare av specialkabel. Deras största kunder finns inom telekommunikation, kärnkraft, försvar och övrig industri. I Sverige, är de lokaliserade på två ställen, i Upplands Väsby och i Söderfors, det är också där som deras huvudfabrik finns. De har 220 anställda i Sverige och deras omsättning 2006 var, 565 MSEK.Syftet med denna uppsats var att undersöka och utveckla verktyg, organisationen kan tillämpa för att förbättra sin kommunikation. För att besvara det hade jag följande frågeställning:• Hur de anställda uppfattar kommunikationen inom Habia?• Hur företaget ska förmedla ut företagsspecifik information?• Vilka kommunikationskanaler har/kan företaget använda för att nå ut med information?• Vilken betydelse ledaren har i kommunikationsprocessen?Jag har valt att använda både en kvantitativmetod med enkäter samt en kvalitativmetod med intervjuer. Detta för att få en så bra bild som möjligt över hur kommunikationen ser ut hos Habia. 190 personer av 220 besvarade enkäten och 12 personer var tilltänkta till intervjun men en person valde att hoppa av. Det insamlade datat har sammanställts var för sig, där enkätsvaren har sammanställts i olika diagram och intervjuerna i löptext. Analysen lades upp utifrån en Figur (Figur 4, som återfinns på sid 21) och som beskriver hur kommunikationen likt en spiral löper genom olika led.Resultatet av denna studie blev att Habia måste arbeta mer med ledarskapet och se till att cheferna har de förutsättningar som behövs för att driva arbetet vidare. Ett led i detta arbete är att minska antalet kanaler som organisationen använder sig av och se till att allt sammanlänkas. Det är även mycket viktigt att utvecklingssamtalen tas på allvar och att de genomförs minst en gång per år och att de följs upp. Det är under dessa samtal chefen har möjlighet att stämma av att alla arbetar mot organisationens mål och att de anställda känner sig motiverade och engagerade.Jag skulle rekommendera Habia att göra om denna studie om några år, både denna samt den första för att se om kommunikationen har förändrats.Att kommunikation är viktigt, var inget nytt, men att det låg så mycket mer innebörd i ordet var en överraskning. Fungerar inte kommunikationen, fungerar inte organisationen – inte i den utsträckning den kunde. Min ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Om du vill och vågar – en studie om kommunikation hos Habia Cable

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Om du vill och vågar – en studie om kommunikation hos Habia Cable
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=17106 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×