Strategiska framgångsfaktorer : - En studie av exportverksamheten hos sex norrländska företag

1828 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vad är utmärkande för företag som lyckats med exportverksamheten? Denna studie syftar till att identifiera nyckelfaktorer som är viktiga för företaget när de ska gå från planeringsfasen till genomförandefasen i en exportsatsning. Studien är avgränsad från förutsättningar som gäller på de olika marknaderna som lagar, kultur, sociala förutsättningar och miljöaspekter.Studien har ett deduktivt angreppssätt som utgår från befintliga teorier om internationalisering. Utifrån teorierna har en modell skapats som vi utgår från i vår studie. Studien är kvalitativ och omfattar sex tillverkande företag i tre branscher. Branscherna vi studerar är karossindustrin, träförädlingsindustrin och skogsmaskinsindustrin. Företagen tillverkar produkter för försäljning både inom och utom Sveriges gränser. Intervjuer med en exportrådgivare på exportrådet och en exportkonsult ska ytterligare öka förståelsen för de förutsättningar som gäller för företag som planerar för export.Den teoretiska referensramen behandlar teorier om företaget, mål och visioner, företagsledare, kunskaper och erfarenheter, engagemang och kreativitet, organisationsstruktur, resurser, produkten och nätverk. Den teoretiska referensramen behandlar även strategier om pris, kommunikation och distribution.Av intervjuerna framkom att företagen i studien anpassar produkterna och arbetar mot olika målsättningar. De flesta företagen i studien hade små och formella organisationsstrukturer och menade att det var viktigt att det finns resurser i företaget. Några företagsledare hade tidigare erfarenhet av export och företagsledarna besökte exportmarknaderna i olika grad. Det framkom även att marknadskunskap är viktigt. Företagens nätverk är viktiga för deras exportverksamhet. Vad gäller strategier så har de flesta företagen anpassat sitt pris till exportmarknaden. Mässor användes av majoriteten av företagen i deras marknadsföring. De flesta företagen använde lastbil som distributionssätt samt återförsäljare och agenter som distributionskanaler.Exportrådgivaren och exportkonsulten framhävde resurser som viktigt och att det är en fördel om företagsledaren har tidigare erfarenhet av exportarbete. Exportrådgivaren menar att kunskap om marknaden är viktigt och att deras nätverk är den främsta anledningen att använda exportrådet. Exportkonsulten framhäver att det är marknaden som styr vilken strategi som sk...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Strategiska framgångsfaktorer : - En studie av exportverksamheten hos sex norrländska företag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Strategiska framgångsfaktorer : - En studie av exportverksamheten hos sex norrländska företag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=17381 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×