Bioenergi i Luleå AB bedriver tillverkning av bränslepellets. För att
bränslepellets ska kunna utgöra en konkurrenskraftigt alternativ krävs en
effektiv logistik, därför har denna genomgång av transportsystemet skett.
Syftet är att rekommendera hur försörjningen av bränslepellets ska ske på
kvalitativt och ekonomiskt bästa sätt från fabrik till slutkund.
Avgränsningarna innebär att leveranser över 40 ton samt säckleveranser ej
behandlas.
Arbetsmomenten i samband med detta projekt har bestått av intervjuer,
litteraturstudier, observationer samt benchmarking.
Det finns i huvudsak två tillgängliga tekniker för transporter av
bränslepellets i lös vikt till små och mellanstora förbrukare, bulkbils- och
cellmatarteknik. Eftersom fördelarna med bulkbilsteknik väger tyngre
rekommenderas en fortsatt användning av denna teknik.
Med nuvarande försäljningsvolymer, samt med tanke på att bränslepellets ska
vara ett miljövänligt alternativ, är det ej rimligt att utföra
transportarbetet i egen regi. Transportjänsterna bör även i fortsättningen
köpas in.
Ett antal förslag på hur samarbetet mellan Bioenergi och Fori kan fördjupas
har identifierats:
· Leveransvolymernas geografiska fördelning bör följas upp.
· Lastbil bör förses med fungerande våg.
· Ekonomisk stimulans till kund som motiverar kort slangdragning mellan
lastbil och kundförråd.
· Rabatt när kundens förråd rymmer hela den beställda mängden.
· Inför normal leveranstid på 10 dagar. Extradebitering vid snabbare
leverans.
· Vassa kanter i bulkbilarnas slangar bör ses över.
· Kontinuerlig dialog om invändig rengöring av bulkbilar.
· Kontinuerlig dialog om inställning och övervakning av lämpligt övertryck
under lossningsarbetet. Det bör även påminnas om att det övertryck som finns
kvar i bulkbilen efter lossning ej får släppas ut genom kundens förråd.
Inform...