Uppsatsens titel Resurser i nätverk â?? organiserade respektive spontana nätverks roll för småföretag med en innovation Seminariedatum Fredagen den 10 juni 2005 Ã?mne/kurs Magisteruppsats i marknadsföring, FEK 591, 10 poäng Författare Katja Arwidi, Rasmus Wallin och Jenny Ã?kesson Handledare Lars Carlman Nyckelord Småföretag, innovationer, lansering, nätverk, resurser Syfte Syftet med uppsatsen är att belysa och jämföra hur småföretag upplever att deras externa resursbehov uppfylls av ett organiserat respektive ett spontant nätverk vid lanseringen av en innovation. Metod Då uppsatsens syfte är av beskrivande och förklarande karaktär, är forskningsansatsen induktiv och metodansatsen kvalitativ. Intervjuer med fem företag och en informant utfördes i huvudsak genom personliga djupintervjuer. Teoretiska perspektiv Teorin behandlar innovationer, lansering och nätverk. Fokus ligger på nätverk och resurser Empiri Empirin består av tå delar. I den första delen ges en presentation av det organiserade nätverket och en sammanfattning av intervjun med informanten - en representant för det organiserade nätverket. I den andra delen redogörs för den information som framkom ur företagsintervjuerna. Slutsatser Småföretagens resursbehov uppfylls i huvudsak av det spontana nätverket. Den främsta anledningen till det är att det från företagens sida finns en önskan om att uppfylla sina resursbehov med hjälp av aktörer de har ett samarbete med. I det organiserade nätverket förekommer inget samarbete mellan aktörerna varför företagen inte gärna uppfyller sitt resursbehov den vägen. Undantaget är kapital.
1455 visningar
uppladdat: 2005-06-10
uppladdat: 2005-06-10
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentera arbetet: Uppsatsens titel Resurser i nätverk â?? organiserade respektive spontana nätverks roll för småföretag med en innovation Seminariedatum Fredagen den 10 juni 2005 Ã?mne/kurs Magisteruppsats i marknadsföring, FEK 591, 10 poäng Författare Katja Arwidi, Rasmus Wallin och Jenny Ã?kesson Handledare Lars Carlman Nyckelord Småföretag, innovationer, lansering, nätverk, resurser Syfte Syftet med uppsatsen är att belysa och jämföra hur småföretag upplever att deras externa resursbehov uppfylls av ett organiserat respektive ett spontant nätverk vid lanseringen av en innovation. Metod Då uppsatsens syfte är av beskrivande och förklarande karaktär, är forskningsansatsen induktiv och metodansatsen kvalitativ. Intervjuer med fem företag och en informant utfördes i huvudsak genom personliga djupintervjuer. Teoretiska perspektiv Teorin behandlar innovationer, lansering och nätverk. Fokus ligger på nätverk och resurser Empiri Empirin består av tå delar. I den första delen ges en presentation av det organiserade nätverket och en sammanfattning av intervjun med informanten - en representant för det organiserade nätverket. I den andra delen redogörs för den information som framkom ur företagsintervjuerna. Slutsatser Småföretagens resursbehov uppfylls i huvudsak av det spontana nätverket. Den främsta anledningen till det är att det från företagens sida finns en önskan om att uppfylla sina resursbehov med hjälp av aktörer de har ett samarbete med. I det organiserade nätverket förekommer inget samarbete mellan aktörerna varför företagen inte gärna uppfyller sitt resursbehov den vägen. Undantaget är kapital.
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2005-06-10] Uppsatsens titel Resurser i nätverk â?? organiserade respektive spontana nätverks roll för småföretag med en innovation Seminariedatum Fredagen den 10 juni 2005 Ã?mne/kurs Magisteruppsats i marknadsföring, FEK 591, 10 poäng Författare Katja Arwidi, Rasmus Wallin och Jenny Ã?kesson Handledare Lars Carlman Nyckelord Småföretag, innovationer, lansering, nätverk, resurser Syfte Syftet med uppsatsen är att belysa och jämföra hur småföretag upplever att deras externa resursbehov uppfylls av ett organiserat respektive ett spontant nätverk vid lanseringen av en innovation. Metod Då uppsatsens syfte är av beskrivande och förklarande karaktär, är forskningsansatsen induktiv och metodansatsen kvalitativ. Intervjuer med fem företag och en informant utfördes i huvudsak genom personliga djupintervjuer. Teoretiska perspektiv Teorin behandlar innovationer, lansering och nätverk. Fokus ligger på nätverk och resurser Empiri Empirin består av tå delar. I den första delen ges en presentation av det organiserade nätverket och en sammanfattning av intervjun med informanten - en representant för det organiserade nätverket. I den andra delen redogörs för den information som framkom ur företagsintervjuerna. Slutsatser Småföretagens resursbehov uppfylls i huvudsak av det spontana nätverket. Den främsta anledningen till det är att det från företagens sida finns en önskan om att uppfylla sina resursbehov med hjälp av aktörer de har ett samarbete med. I det organiserade nätverket förekommer inget samarbete mellan aktörerna varför företagen inte gärna uppfyller sitt resursbehov den vägen. Undantaget är kapital.Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=17575 [2024-05-04]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera