Uppsatsens titel Resurser i nätverk â?? organiserade respektive spontana nätverks roll för småföretag med en innovation Seminariedatum Fredagen den 10 juni 2005 Ã?mne/kurs Magisteruppsats i marknadsföring, FEK 591, 10 poäng Författare Katja Arwidi, Rasmus Wallin och Jenny Ã?kesson Handledare Lars Carlman Nyckelord Småföretag, innovationer, lansering, nätverk, resurser Syfte Syftet med uppsatsen är att belysa och jämföra hur småföretag upplever att deras externa resursbehov uppfylls av ett organiserat respektive ett spontant nätverk vid lanseringen av en innovation. Metod Då uppsatsens syfte är av beskrivande och förklarande karaktär, är forskningsansatsen induktiv och metodansatsen kvalitativ. Intervjuer med fem företag och en informant utfördes i huvudsak genom personliga djupintervjuer. Teoretiska perspektiv Teorin behandlar innovationer, lansering och nätverk. Fokus ligger på nätverk och resurser Empiri Empirin består av tå delar. I den första delen ges en presentation av det organiserade nätverket och en sammanfattning av intervjun med informanten - en representant för det organiserade nätverket. I den andra delen redogörs för den information som framkom ur företagsintervjuerna. Slutsatser Småföretagens resursbehov uppfylls i huvudsak av det spontana nätverket. Den främsta anledningen till det är att det från företagens sida finns en önskan om att uppfylla sina resursbehov med hjälp av aktörer de har ett samarbete med. I det organiserade nätverket förekommer inget samarbete mellan aktörerna varför företagen inte gärna uppfyller sitt resursbehov den vägen. Undantaget är kapital.

1455 visningar
uppladdat: 2005-06-10
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Uppsatsens titel Resurser i nätverk ?? organiserade respektive spontana nätverks roll för småföretag med en innovation Seminariedatum Fredagen den 10 juni 2005 Ã?mne/kurs Magisteruppsats i marknadsföring, FEK 591, 10 poäng Författare Katja Arwidi, Rasmus Wallin och Jenny Ã?kesson Handledare Lars Carlman Nyckelord Småföretag, innovationer, lansering, nätverk, resurser Syfte Syftet med uppsatsen är att belysa och jämföra hur småföretag upplever att deras externa resursbehov uppfylls av ett organiserat respektive ett spontant nätverk vid lanseringen av en innovation. Metod Då uppsatsens syfte är av beskrivande och förklarande karaktär, är forskningsansatsen induktiv och metodansatsen kvalitativ. Intervjuer med fem företag och en informant utfördes i huvudsak genom personliga djupintervjuer. Teoretiska perspektiv Teorin behandlar innovationer, lansering och nätverk. Fokus ligger på nätverk och resurser Empiri Empirin består av tå delar. I den första delen ges en presentation av det organiserade nätverket och en sammanfattning av intervjun med informanten - en representant för det organiserade nätverket. I den andra delen redogörs för den information som framkom ur företagsintervjuerna. Slutsatser Småföretagens resursbehov uppfylls i huvudsak av det spontana nätverket. Den främsta anledningen till det är att det från företagens sida finns en önskan om att uppfylla sina resursbehov med hjälp av aktörer de har ett samarbete med....

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Uppsatsens titel Resurser i nätverk â?? organiserade respektive spontana nätverks roll för småföretag med en innovation Seminariedatum Fredagen den 10 juni 2005 Ã?mne/kurs Magisteruppsats i marknadsföring, FEK 591, 10 poäng Författare Katja Arwidi, Rasmus Wallin och Jenny Ã?kesson Handledare Lars Carlman Nyckelord Småföretag, innovationer, lansering, nätverk, resurser Syfte Syftet med uppsatsen är att belysa och jämföra hur småföretag upplever att deras externa resursbehov uppfylls av ett organiserat respektive ett spontant nätverk vid lanseringen av en innovation. Metod Då uppsatsens syfte är av beskrivande och förklarande karaktär, är forskningsansatsen induktiv och metodansatsen kvalitativ. Intervjuer med fem företag och en informant utfördes i huvudsak genom personliga djupintervjuer. Teoretiska perspektiv Teorin behandlar innovationer, lansering och nätverk. Fokus ligger på nätverk och resurser Empiri Empirin består av tå delar. I den första delen ges en presentation av det organiserade nätverket och en sammanfattning av intervjun med informanten - en representant för det organiserade nätverket. I den andra delen redogörs för den information som framkom ur företagsintervjuerna. Slutsatser Småföretagens resursbehov uppfylls i huvudsak av det spontana nätverket. Den främsta anledningen till det är att det från företagens sida finns en önskan om att uppfylla sina resursbehov med hjälp av aktörer de har ett samarbete med. I det organiserade nätverket förekommer inget samarbete mellan aktörerna varför företagen inte gärna uppfyller sitt resursbehov den vägen. Undantaget är kapital.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-06-10]   Uppsatsens titel Resurser i nätverk â?? organiserade respektive spontana nätverks roll för småföretag med en innovation Seminariedatum Fredagen den 10 juni 2005 Ã?mne/kurs Magisteruppsats i marknadsföring, FEK 591, 10 poäng Författare Katja Arwidi, Rasmus Wallin och Jenny Ã?kesson Handledare Lars Carlman Nyckelord Småföretag, innovationer, lansering, nätverk, resurser Syfte Syftet med uppsatsen är att belysa och jämföra hur småföretag upplever att deras externa resursbehov uppfylls av ett organiserat respektive ett spontant nätverk vid lanseringen av en innovation. Metod Då uppsatsens syfte är av beskrivande och förklarande karaktär, är forskningsansatsen induktiv och metodansatsen kvalitativ. Intervjuer med fem företag och en informant utfördes i huvudsak genom personliga djupintervjuer. Teoretiska perspektiv Teorin behandlar innovationer, lansering och nätverk. Fokus ligger på nätverk och resurser Empiri Empirin består av tå delar. I den första delen ges en presentation av det organiserade nätverket och en sammanfattning av intervjun med informanten - en representant för det organiserade nätverket. I den andra delen redogörs för den information som framkom ur företagsintervjuerna. Slutsatser Småföretagens resursbehov uppfylls i huvudsak av det spontana nätverket. Den främsta anledningen till det är att det från företagens sida finns en önskan om att uppfylla sina resursbehov med hjälp av aktörer de har ett samarbete med. I det organiserade nätverket förekommer inget samarbete mellan aktörerna varför företagen inte gärna uppfyller sitt resursbehov den vägen. Undantaget är kapital.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=17575 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×