Att öka elevers motivation till lärande utifrån arbetssätt inom matematiken i Montessori och traditionell skola

1010 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Studiens syfte var att fördjupa oss i och ta reda på om det finns skillnader i elevers motivation till lärande beroende på vilket arbetssätt man använder sig av i skolan. Vidare ville vi klargöra vad montessoripedagogiken står för och om det är det någon skillnad gentemot den svenska traditionella undervisningen med att få elever att bli mer motiverade i ämnet matematik. Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar: Hur kan lärare utmana, utveckla och motivera elever i ämnet matematik inom den traditionella skolan och inom Montessoripedagogiken? Finns det skillnad i elevers motivation till lärande beroende på arbetssätt? Metod I vår metod har vi använt oss av litteraturstudier, för att få den teoretiska bakgrunden till de olika begreppen och se vad forskarna säger om såväl Montessoripedagogiken och om den traditionella skolan. Vi har också varit på studiebesök i Italien och besökt Montessoris högkvarter i Rom där vi även besökt en skola och tagit del av den italienska skolkulturen inom Montessori. Dessutom har vi använt oss av sju olika intervjustudier med lärare inom den traditionella skolan och Montessoriskolan i såväl Sverige som Italien. Intervjustudierna gav oss hjälp på vägen genom att ge oss information som vi inte var medvetna eller hade räknat med, men de bidrog även till lite ändrad riktning på vårt arbete genom att vi fick omvärdera syftet med arbetet. Resultat Det var svårt att i vår studie kunna utläsa om lärarens elev- och kunskapssyn påverkar elevers motivation till lärande. Vi tror nog snarare att det är mer beroende på hur lärarens förhållningssätt och utnyttjande av material och arbetsmetod är. Vår studie och arbete antyder att ett väl organiserat arbete hos lärarna och hos lärarlaget som är målrelaterat, logiskt och kreativt skapar lust och intresse hos eleverna. Vidare leder detta till att såväl lärare och elever blir motiverade och vill arbeta vidare och utvecklas. Vi har även, genom undersökningar, funnit att nyutbildade lärare mer står för ett sådan...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att öka elevers motivation till lärande utifrån arbetssätt inom matematiken i Montessori och traditionell skola

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Att öka elevers motivation till lärande utifrån arbetssätt inom matematiken i Montessori och traditionell skola
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=17643 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×